sundelin
vilket skulle lite större centralare trivas bäst i??
200x50x50 eller 150x60x60??
Mattias-Andersson
längden e nog viktigast...
anli
2 m så klart!
Om det inte är en ensam gigantisk "petfish"
henrikrock
Jag håller med de föregående talarna. 2 m är helt klart att föredra.
sundelin
så om man har en "petfish" skulle det vara bättre med 540?
Mattias-Andersson
jepp, eftersom den inte behöver längden för att skapa flera revir, ser bättre ut med mer höjd och djup..
imported_na21
2 metern ,givet....ordinärt 540 är som sagt förut en styggelse...huga vilka mått,vattenvolym sen inge mer....duger förvisso som sällskaps kar med molly/svärdisar o sånt,men till ciklider:värdelöst
sundelin
Rätt stor pris skillnad mellan 500l och 720l kar, fast måtten inte siljer så mycket när det handlar om tex revir... Fast fick man välja skulle det ju bli mycket större än 720 oxå.... Ingen som hör nånting om "glas krig" hehe
Vomera
Nu är väl iof inte ett kar med måtten 200x50x50 ett 720 liters kar. Mitt 720 har iaf måtten 200x60x60.
sundelin
Ingen som sagt nått om att dom måtten skulle vara till 720 men däremot till 500l....
skulle inte finnas någon fråga om det handlade om 540l o 720l
den frågan skulle haft ett självklart svar... (kanske denna hade oxå hehe)
Vomera
Jag missförstod det hela, ledsen för det.
Laesk
Jag är så ruskigt sugen på ett 500 liters me.. men tyvärr så får jag nog inte in det i lägenheten, har så trånga passager =( .. + så måste jag bli av med ett av 375:orna först me..
Zaphi
citat:Ursprungligen skickat av hutti
2 metern ,givet....ordinärt 540 är som sagt förut en styggelse...huga vilka mått,vattenvolym sen inge mer....duger förvisso som sällskaps kar med molly/svärdisar o sånt,men till ciklider:värdelöst
540 funkar iofs hur bra som helst till massor av ciklider.
Hank
Har personligen aldrig förstått varför 540 är så populärt. Kasst mått, tycker bara att det kan vara snyggt till stora lugna fiskar typ discus och ev. stora altum.
Zaphi
Jag föredrar också lång-låga kar, men at säga att ett 540 är värdelöst för ciklider är ju att ta i...
jarinen
540 är bra om man vill husera stora ciklider men de ska helst inte vara revirhävdande. Uaru, chokladciklider, en eller annan Vieja funkar ju, de blir stora och tål att se en annan fisk utan att bli massmördare. Generellt ser jag ingen skillnad i problematiken vad gäller exempelvis elaka centraler, en halv meter + i det läget är sällan avgörande för att det ska funka. Man måste fortfarande hitta individer som tål varann och man får prova sig fram, det är jag säker på många CA fantaster här på forumet skriver under på.
Allvarligt så är ju huttis påstående lite för att provocera, men som jag sagt i en annan tråd, ska man börja hårddra saker till sin spets i denna hobby så duger faktiskt bara ett 540 som förfilter;).
En 600 l , 200*60+50 ser jag som det perfekta karet för ciklider om man skall vara generell.
Mvh Jari
imported_na21
provocera?:),liten åsikt bara,ok till till ett begränsat urval kan jag sträcka mig till,sen kan jag tänka mig att byta ut värdelöst till mindre bra
Zaphi
Jag skulle kunna räkna upp fler än 1000 arter av ciklider som passar utmärkt i ett 540... Om det är ett begränsat urval eller inte är en definitionsfråga.
Menmen, visst är det ett lite lustigt mått och jag måste säga att om jag hade fått göra om, hade jag gärna bytt ut mina 2st 540 mot 500 kar.
FI
Jag tycker precis allting funkar i mitt 375-liters, inte för alltid givetvis men så länge jag orkar ha dem kvar, och så länge man håller fiskarna parvis. Ett 540 liters är i princip samma kar men man slipper problem med vattenkvaliteten om man har några riktiga grisar i karet. Ett 500 liters med måtten enligt ovan skulle vara bättre men man skulle fortfarande inte kunna slänga i nån fler ciklid av den typen jag gillar så jag hade gått upp till ett 1200-liters direkt om jag nu tänkte ha kvar fiskarna ett lite längre tag.
imported_na21
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Jag skulle kunna räkna upp fler än 1000 arter av ciklider som passar utmärkt i ett 540... Om det är ett begränsat urval eller inte är en definitionsfråga.
Menmen, visst är det ett lite lustigt mått och jag måste säga att om jag hade fått göra om, hade jag gärna bytt ut mina 2st 540 mot 500 kar.
Visst kan man ha nästan alla arter av ciklider i ett 540,150*60*60,men om vi åter går till de lite större c/a(var det inte de det handlade om?) så blir det svårt att ha mer en ett par eller singel fisk=värdelöst,eller inge kul alls,sen ett ordinärt 375 elllr ett ordinärt 540 går på ett ut förutom vattenkvaliten som f1 nämnerdå kanske Det är ytan som betyder allt här för trivseln ,inte vatten volymen om man sköter der korekkt,finns det kar i 500 klassen med yta så ska man inte välja 150*60*60...tycker många blandar ihop yta o volym som sak samma vilket inte fisken uppskattar