Cutekideraserx: Speciellt svåra att hålla tycker jag dom inte är. Det viktigaste med trewavase är att ha ett stabilt och högt ph. Börjar ph:t sjunka blir dom sega och ögonen blir grumliga på dem. Bra cirkulation och filtrering är också viktigt.
amini: Det går att hålla dem med troffar med jag skulle faktiskt avråda till att ha dem ihop. Petrochromisar behöver mkt foder för att hållas i god kondition. De kan äta i stort sett hur mkt som helst utan att få problem med magen. Troffarna brukar vara rätt ihärdiga och tar för sig bättre när det vankas mat och de åker lätt på buken om de får i sig för mkt, eller blir väldigt feta. Troffarna är enligt mina observationer mycket tåligare vid sämre vattenkvalite än vad petrosarna. Så kombinationen troffar och petros är inte den bästa enligt mig.
Det kan jag skriva under på Calle, förra vattenbytet blev total katastrof för mig då jag inte kollade PH-värdet på det nya vattnet.......(har hört från en kompis att det vid samma tillfälle låg på 6.5 hos honom och vi får båda vatten från Bolmen). Detta gjorde att samtidigt som mina petrisar svajade runt i karet, både döda och halvdöda, så lekte mina duboisi för fullt bredvid liken.........skumt att se. Slutresultatet blev 9 döda, 4 stycken klarade sig dock. Jag kommer att skaffa ett gäng igen till hösten och då buffra upp vatten i en 1000-litersbalja som skall prepareras enligt konstens alla regler och kontrolleras noga innan vattnet pumpas över till petrisarna.