bmwpower
Här kommer lite bilder hur det just nu ser ut från lokalen.
Kommer fler bilder framöver för dom som vill följa uppbyggnaden.
Bilderna som jag lägger upp idag är lite stora och jag lovar att fixa mindre till nästa gång.
Bild 1 är när man kommer in utifrån
Bild 2 är andra rummet som man sedan kommer in till det tredje rummet
Det är nog i detta rum yngelkaren ska stå
Bild 3 är från samma rum som bild 2
Bild 4 där är man inne i huvudrummet där alla stor kar ska stå
Bild 5 en annan bild från stora rummet
http://img137.exs.cx/img137/2161/blandat0322zc.jpg
http://img137.exs.cx/img137/7136/blandat0346rc.jpg
http://img137.exs.cx/img137/312/blandat0352iy.jpg
http://img137.exs.cx/img137/7397/blandat0404fx.jpg
http://img136.exs.cx/img136/5229/blandat0425ik.jpg
imported_na5
Jag måste tillhöra undantagen som bara har två kar inne i huset.
"Alla" skall tydligen sitta i en källare med femtio kar :D:D
bmwpower
Nä men när regeringen skrik så måste man bli lyhörd annars blir man snabbt döv
mpimbwe
Hehe håller med ovanstående =) Bäst och ge med sig. Vart har du brunnen/brunnarna? Kommer nog bli super detta när det är klart..
specmats
vad ska du satsa på i lokalen?
bmwpower
Brunnen är längst upp till vänster vid vattenkranen
Som det ser ut idags läget så kommer dessa kar att finnas
Men efter hand ska 80literna ersättas med 157liters kar och så ska det in ca 6-9 222lters kar men allt detta blir när lokalen fungera ordentligt
20st 80liter
20st 105liter
6st 157liter
3st 222liter
15st 450liter
Micke
Det ser ut att kunna bli en bra artikel till Ciklidbladet på temat "att starta upp en lokal"...
specmats
men vilka arter hade du tänkt ha?
mpimbwe
Blir en regäl lokal de.. jag har bara 20kvm att fylla men det drar iväg pengamässigt kan jag lova =)... hur har du tänkt att driva karen... luft eller vanliga innerfilter?
TroffeMicke
Kanonfin lokal Lennie.
Jag önskar dig all lycka med det hela.
Johan
ser ut att kunna bli hur bra som helst
bmwpower
Tack för alla posetiva kommentarer.
Jag tror att jag kommer köra både innerfilter eller botten filter
Sedan kommer jag att ha en sidokanalsfläkt inkopplad som reserv.
Den kommer driva syrestenar samt yngelkaren även dom stora karen ifall något händer med fasen för innerfilterna.
Jag har sammlat på mig karen under en tid så att den utgiften är redan avklarad.
Kommer att fylla på med mer kar som står på andra ställen.
Jag kommer att köpa en del helt nya kar för det tar för mycket tid att leta begangnat och nästan lika dyrt som nytt.
Det dilemma jag står för nu är att tillverka ställningar till dom stora karen.
Jag är allergisk mot provesoriska lösningar och vill samtidigt ha det snyggt.
bmwpower
Jag har lagt upp måplen så här
1 fixa ström så att det räcker med bra placering på utag
2 pvc rör på golvet för att leda bort vatten från akvariumen om jag väljer att köra automatiskt vattenbyte
4 Dra vatten och luft ledningar längs med väggen när man bestämt vad karen ska stå
5 mäta upp lokalen samt planera för bästa ergonomi samt att det ska bli så lite jobb som möjligt att underhålla.
Nyllet90
citat:Ursprungligen skickat av Micke
Det ser ut att kunna bli en bra artikel till Ciklidbladet på temat "att starta upp en lokal"...
men all respekt, men temat borde nog vara "hur man startar upp en MEGA fet lokal"! :P
bmwpower
Fisk sorterna som kommer att finnas vid starten är följande
ODLAT Malawi
Hongi röd
Ahli
Rös röd zebra
Gray ali
Röd rubin
Demasoni
carelius golden
Carelius white
VF malawi
Red cheek
Aratus
Fullborni katel
Franzilbari
Elongatus mapanga
Flavus
Röd zebra
Mloto midnight
C moori
VF Tagnyika
Ilangi
Kachese
bmwpower
Kan tillägga att jag starta denna tråd dels för att det inte fanns någon innan samt ge andra lite kött på benen.
Jag har inte haft så mycket att titta på när det gäller lokal så många av lösningarna är från mitt eget huvud.
Ja det tar tid att fylla en lokal det gäller att göra rätt från början.
Jag kommer att börja med att fylla väggarna i det stora rummet och det blir 450 eller 375kar med 2 på höjden efter mycket övervägande.
Personligen hade jag velat ha 3 på höjden men det är bara 2,10 i taket på en del ställen.
Sedan tror jag att det blir tungjobbat med så högt och jag har plast så det räcker.
Jag vill har en tyst och luftig lokal men det är inte lätt att uppnå
Det blir annars både för dyrt att ändra sig och för mycket jobb.
Tiden ska man lägga på fiskarna så at man inte tröttna.
Om det finns intresse längre fram när allt är klart så kan jag ta upp alla kostander.
Inte för att skryta utan för att visa vad det kostar.
mpimbwe
Kan lägga in en parantes.. min lokal på 20kvm har hittils gått på 30000-35000 med akvarium och tillbehör + lite fisk. Så visst kostar det om man vill ligga på topp =)
Tobias
Har du funderat något på automatisering, tänker främst på vattenbyten? När det blir så många kar är det viktigt att göra det så enkelt som möjligt för sig så att man fåt tid att njuta.
Tror du gör rätt med två kar på höjden. Visst kan det vara otympligt att jobba så högt upp men jag tycker det är värre att jobba med akvarier som står nära golvet, speciellt då hävert effekten blir ganska dålig.
Det ser ut som att den kan bli en trevlig lokal. Skulle vara intressant om du dokumenterar processen med bilder och skriver om det så vi andra kan och få alternativa ideer. Jag skulle uppskatta det iallafall. Lycka till med det hela!
bmwpower
Ja kommer att följa upp med bilder på varje steg jag gör och skriva en rad.
Kostanaden är uppe i 35000kr för bara fisk
mpimbwe
Hehe kunde tro de ja =) Som tur var hade jag mer än hälften av fisken innan jag skaffade lokalen så jag kom lite lindrigare undan... inte lika kännbart om de sker under längre tid.