Alexander-Ylipaa
FI
Hehe jasså du vill ha tillbaka han? ;)
Blev det problem med aggressivitet eller varför sålde du dem?
Mest idioti och hjärnsläpp.......
Psss.....tips...rolle har inne ett citrinellumpar. Hanen är helvit med oranga markeringar på huvud och rygg. Omkring 20 cm.
FI
Nice! Beskrivningen av citrinellumparet påminner mig om en 30-centimetersbjässe Rolle hade inne för några år sedan, den var också vit och röd och själv tyckte jag det såg grymt snyggt ut. Det var första gången jag såg den typen av citrinellum.
Tyvärr har man ju inte plats för lekande citrinellum, annars hade det säkert varit skoj att prova. Jag kan tänka mig att yngelvården hos citrinellum är skoj med tanke på aggressiviteten, glassbanging dygnet runt typ. ;)
Du funderar inte på att plocka hem dem?
Midas_Tom
tycker att din labiatum var riktigt fin FI manblir ju så CA SUGEN när man ser så fina ex.. =) kansk flyttar discusarna till 222L karet och kör CA i 400L..:)
FI
Midas Tom: Kul att höra att man kan "smitta" någon med sitt CA-intresse även med ungfiskar. :) Centralare är grymma och citrinellum är tveklöst en av de roligaste arterna att äga om man vill ha lite liv och rörelse i karet. De är även lika spralliga som påfågelciklider som små så de roliga att äga redan från början vilket inte alltid är fallet med större arter.
Midas_Tom
nu blir jag ännu mer sugen!! mer bilder FI!! kan man ha ett par med citrinellum i ett 400L isåfall hur länge tror ni att det skulle funka för anli funkar det väll bra.?!
FI
Själv misstänker jag att ett 400 liters är för litet för ett lekpar citrinellum, men jag har ju aldrig haft ett par själv så jag går bara efter hur ensamma fiskar beter sig. Det enda jag vet är att det är på håret att ha ett stort jaguarpar i ett 375 liters pga aggression vid lek och de jaguarer jag har haft har varit snälla som lamm jämfört med de citrinellum jag har haft. Kan bli trångt.
Men som sagt, jag har noll erfarenhet av lekande citrinellum så vänta in anli och de andra grabbarna med koll innan du avskriver idén helt och hållet. Kanske kan det funka ett tag i alla fall.
anli
Mitt Midas par går i 400 liters och det funkar trots misslyckade lekar. Med följande kamrater som syns avbildade här:
http://www.lindersson.se/Akvarium/tom.htm
Men jag måste erkänna att det känns lite litet. Nog mest tur att det råkar funka, och jag rekomenderar det inte.
jinnarparen
"Själv misstänker jag att ett 400 liters är för litet för ett lekpar citrinellum"
Tja, jag är inte så säker på det, mitt gamla labiatumpar trivdes alldeles utmärkt i ett 250 l kar hos Sandby ciklidhobby. Där lekte de (till medinvånarnas stora förskräckelse) ett antal gånger, hos mig (i mitt 3m kar) ville de bara gräva.
CAciklider upphör aldrig att överraska en, det är det som är tjusningen!!
FI
Jasså där ser man, jag har alltid trott det skulle kräva större baljor för lekpar. Men de andra fiskarna måste väl få det tungt vid lekarna? Det är bäst att köra lekparet själv kanske? Eller är de lugnare än man tror då de väl har parat ut?
anli
Jag provade nyss att stoppa i citrinellus paret i 900 liters, dvs tillsammans med tirmaculatumparet och diverse annat (crenicichlor, arowana, Black ghost, flagtails och malar)!!! Det går hyfsat efter omständigheterna, men oroväckande "plaskigt" i början...
När firrar i den viktklassen jagar runt varandra så går vågorna!
Får hårdbevaka i kväll, morgon och under lunchen. Hoppas det funkar, för citrinellumen kom mer till sin rätt i 2 meter.
Midas_Tom
okej men man kanske ändå skulle prova! coolt anli skulle vara kul med lite bilder!!
anli
Funkade inte så bra, efter någon dag lyckades citrinellumen ta komandot och trimacen fick gömma sig i ett hörn vid vattenytan. Inga skador att tala om, men det håller inte i längden. Trist å se en så stor ståtlig fisk må dåligt. Så frugan och jag fiskade upp citrinellum-paret igen (några liter vatten på golvet). De såg inte ut att vantrivas när de kom tillbaka till det lilla 400 l karet....
2 meter räcker nog inte för två stora agressiva CA-hannar. Kanske 3 men helst 4!
JockeB
Vet vad du menar Anli, mtt Trimacpar kan tollerera en annan ciklid om den visar underkastelse. Men Midashanen bara ska ta bort andra ciklider vilkorslöst.
Härliga firrar!!!! He he
FI
En nytagen bild på min lilla citrinellum eller labiatum eller vad det nu är. Den har nog vuxit närmare 2cm sedan jag köpte den i slutet av september, borde vara runt 11-12cm. Inte så farligt kaxig än men det kommer säkert.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Citrinellumciklid:rdmidas03.jpg
anli
Citrinellum
Midas_Tom
är du säker anli? ´jag tycker det ser ut att vara labiatum i den!
anli
Midas_Tomär du säker anli? ´jag tycker det ser ut att vara labiatum i den!
ooops... fattar inte, jag menade en annan bild? Måste vara förvirrad och tittat på en tidigare sida i tråden , nämligen sida 5 med denna bildlänk:
http://www.zpet.se/medlemsbilder/da...763Bild_058.jpg
jinnarparen
Jag lägger min röst på citrinellum, fisken på bilden har inte labiatumens utdragna nosparti
JockeB
Det ser i alla fall ut att vara mer Citrinellum än Labiatum i den. Hur stor är den?
FI
Alexander Ylipää hade den tidigare och hade köpt den som citrinellum på ciklidstämman så tycker även ni att den liknar citrinellum så är det nog det. Eller också någon blandning med mest citrinellum kanske.
Är det för tidigt att avgöra könet på den? Den har en liten pigg under buken men jag vet inte om det är för tidigt att avgöra om det är hanens spetsiga genitalpapill eller bara en utstickande stump av ett äggläggningsrör.
Vansinnigt kul om det skulle vara en citrinellumhane, då ligger nästan jaggorna risigt till om det skulle bli problem och fiskar måste bytas in. Men bara nästan. ;)