citat:Orpo-hutti-bs-tropfrog, ni verkar ju ha bildat en egen klubb för inbördes beundran
Ärligt talat så förstår jag inte varför mitt namn har hamnat bland dessa(Ursäkta Orpo, Hutti och BS). Vad har jag gjort fel? Jag skrev ett seriöst inlägg om kulturen på forumet, hur normerna stämmer dåligt överens med dom regler som gäller. De andras inlägg bedömmer jag som lite mindre seriösa och lite mer humor (dock j.vligt kul att läsa), därför vänder jag mig emot att du använder våra namn i samma mening. Jag är en del av forumet och har endast en gång blivit censurerad. När det hände var jag helt med på det och hade redan tänkt att ta bort inlägget så fort jag fick tid. MEN, att jag så sällan blir censurerar beror INTE på att jag följer dom regler som finns (kan inte riktigt alla regler heller). Det beror helt och hållet på att jag har anpassat mig till den kultur och dom normer som finns på forumet.
Ibland är det väldigt lätt att bryta mot reglerna, tex genom att göra reklam för en firma som inte konkurerar med ciklidsällskapets konkurenter. Ännu lättare är det att skriva långa hyllningstal till dom firmor som sponsrar ciklidsällskapet, trots att det klart och tydligt står i reglerna att man inte får göra reklam. Varför kan man då göra det? Jo för att normerna påbjuder det.
Ibland är det väldigt lätt att gå på inläggskrivare med metoder som ligger något utanför det som godkänns i reglerna. Det är när man hoppar på en del användare som kulturen redan vänt sig emot. Exempel på namn man kan använda tvetydiga metoder mot är tex hutti och annmari, men det finns fler. I Huttis fall förmodligen för att han inte tar åt sig och tar livet som en lek. I Annmaris fall för att hon trots varningar och avstängningar fortfarande skriver sina dagboksinlägg (Notera att det inte finns några regler mot dagboksinlägg i forumreglerna). Varför går då dessa påhopp bra? Jo på grund av kulturen.
Jag uppfattade det som om denna tråden startades som en ren reaktion på det som hände med Annmaris inlägg om hur hon sköter sina diskus och altum? Om inte ber jag om ursäkt för att jag tog upp henne som exempel. Men efterssom ingen talar rätt ut om vad dom menar utan talar i allmänna termer för att inte stöta sig med någon, så tror jag att alla i denna tråd debatterar olika saker. Om man talar ur skägget och berättar vad man menar så kan man lösa sakfrågor, men det är ingen interesserad av. För det förbjuder kulturen.
MVH
Magnus