Jag håller helt med dig Rasmus om att mina fiskar är samma som på din bild av hecqui. Jag köpte dem som "brevis" vilket jag ju var helt övertygad om att det inte var. Det hjälpte inte att jag sade att det inte var brevis till personalen i butiken. De hade troligen köpt dem som det och ville hålla fast vid det.
En ciklidkunnig man var på besök hos oss och sade genast, liksom du, att det var hecqui. Sedan hittade jag en bild på en amerikans sajt på nätet av en hequi och förstod genast att det inte var en sådan som min. Bilden som där påstods föreställa hequi hade helt annan huvudform och svagare fläckar på sidorna.
Bilden av "hecqui" i BTN guiden visar en skimrande, svagt vitprickig teckning som inte alls stämmer överens med mina. Dock stämmer huvud och kroppsformen bra men det gör den även på bilden av boulengeri. Samma som du visade innan i denna tråden.
Den mest överensstämmande bilden jag sett hittills är den som du bifogat av hecqui, bara det nu är hecqui på den. Det verkar som om jag inte är den enda som sätter ut osäkra artnamn på nätet och vilseleder folk. Tacksam för fler komentarer angående detta innan jag ändrar namnet på min hemsida.
mvh,
Fredrik H.
www.cichlidforum.com