MagnusL
Det har varit ett jädrans gnäll på detta forum på senaste tiden. Kan vi inte försöka få ett slut på det nu?
Jag arbetar själv med ett MYCKET stort forum. Vi har ungefär 1 inlägg varje 10:e sekund dygnet runt. det är över 8000 inlägg per dygn, så jag vet lite om hur man driver och modererar ett forum..
Ett par tips för att få ett trivsamt forum:
1. Moderatorerna modererar, ingen annan. Har man åsikter så tar man dom med en moderator, inte i tråden.
2. När en moderator modererat så är det slutdiskuterat i forumet. Resten tar man på PM eller mail. Detta gäller även moderatorer.
3. Antingen modererar man eller så håller man tyst. Det finns inget värre än moderatorer som skriver att "nu så modererar jag nästan". Så länge ingen gått över gränsen så håller man tyst. Går någon över gränsen plockar man bort det som bryter mot reglerna.
4. Glasklara regler som gäller för alla. Ex: Har man en regel som säger "ingen reklam", så gäller denna regel all form av reklam. Ofta fungerar inte en sådan generell regel i praktiken. Då får man skriva om den tydligare i forumreglerna. Ex: "Företag får inte göra reklam för sina produkter på forumet. Köpes och säljes annonser hänvisas till köp & sälj avdelningen."
5. När man modererar hänvisar man ALLTID till den paragraf som brytits mot. Allt annat skapar förvirring.
Det finns inga "vi" & "dom". En moderator är lika mycket en medlem som vem som helst och får skriva och ha åsikter som alla andra. En moderator har inte mer rätt eller fel än någon annan i disskussioner.
Jag tror att det vore idé att se över reglerna och göra dom mindre generella samt ge exempel på tillämpningen av dessa.
Tommy-K
Bra rutet Magnus.
Mike_Noren
Väl talat!
Tror också att tjafsnivån på ciklid.se kommer att återgå till normal igen när zoopet får ordning på sina hemsidor/forum.
imported
BRA MAGNUS!!!
Nyllet90
BRa Magnus! Får man fråga vad forumet heter?
Zaphi
Jag håller med, det var utomordentligt formulerat. Vi får hoppas att användare och moderatorer kan leva upp till det.
wenger
Håller helt med. Men vart tog punkt 3 vägen ;)
MagnusL
citat:Ursprungligen skickat av wenger
Håller helt med. Men vart tog punkt 3 vägen ;)
Försvann i stundens hetta! (fixat)
Hasse_H
Mycket bra skrivet. Instämmer i vartenda ord.
Johan
kan inte mer än hålla med. säger som fylking äntligen!
Torsten
Jag håller bara med...
Leopoldi
Det var länge sedan jag läste något så tydligt och klockrent....
deathdealer
stående ovationer!!!
Death
anfall
En bra tråd MagnusL! Jag tycker verkligen att du förtjänar en eloge för ditt initiativ. Flera medlemmar instämmer, vilket säkert fler än de två av moderatorerna som har gjort ett inlägg också gör.
Gissa om jag är nyfiken över vad styrelsen tycker. Hittills inga inlägg i frågan. Det är säkert bara en tillfällighet, men tystand i fel läge är olycksbådande. För styrelsen har inte gått in och försvarat moderatorerna tidigare heller. Eller har jag missat det?
Moderatorerna agerar väl på styrelsens uppdrag? Ska man tolka tystnaden som att allt inte står rätt till? Eller att moderatorerna inte har ett tydligt uppdrag från styrelsen och i stadgarna.
Det må vara hur det vill med det. Jag tycker att moderatorerna är flitega hjältar, som tar skit när vissa spyr i andras handfat. Om du Magnus får gehör kanske det blir lättare att vara både moderator, delegat i styrelsen och aktiv på forumet. Oavsett om man är rebell, buse eller svärmorsdröm.
Ps. Jag kommer inte att pipa om jag får en tryckare för att jag tycker till utan attt vara medlem.
Anders
Belgarath
Kan bara hålla med alla som har "svarat" på denna tråd, raka puckar och inget tjafs. Punkt slut.
Niclas-Larsson
GLASKLART
Bilbo
klockrent Magnus
Johan-W
Listan suger ju purjo ... gnäll keeps the world go around!
... skämt å sido. Det såg bra ut. Instämmer i kören.
imported_na21
Ok,jag kan hålla med om detta....Annars förstår jag ju att jag är en utav skurkarna här....o "dina" regler är det ljusår i från här....detta forum är ju fenomenalt på att utse en hackkyckling,Vill inte gnälla(ligger inte för mig),men nu är det nog,mailbombad är jag,att jag minnsan ska skärpa mig annars så suttas ´jag ut...o då har jag svarat....men gör det då! för jag har tamefaun inte brutit mot några regler!Utan vissa här hatar mig bara!:D...detta var i fredags,nu är det mån o ännu har ingen suttat ut mig.deathdealer upplyste mig om att han träffar mången idiot i det vardagliga,så när han är ute o surfar här vill ha ta det coolt....förstår han så väl...men faktum är att detta forum innehåller lika mången idioter som det verkliga livet i procent,,så hur man än vrider o vänder på sig så har man arschlet bak...menar med detta....det finns alltid nån "vilde" som inte har förnuft att stå i kön.
anfall
Får du aldrig nog av bekräftelser hutti!?! Du är ju nyligen utsedd till en av de populäraste här på forumet och det kan ingen ta ifrån dig. Eller är en strid med etablisimanget pricken över I-et? Alla regelbundna besökare på forumet garanterat upptäckt dina kvaliteter som oemotståndig buse. Du behöver inte anstränga dig mer.
Jo, föresten fortsätt gärna. Präktigheten behöver en motvikt för att vara uthärdlig. Men du behöver inte hacka på moderatorena för att hålla hög klass. Jag tycker att du har en skön stajl när du gafflar så där som bara du kan.
Föresten hutti..... I min värld finns det inga idioter, bara såna som beter sig som.......
Anders