Det blev så att jag köpte in ytterligare 2 hero red shoulder och har nu 5st. De 2 nya är också ungfiskar så jag har nu 4 ungfiskar och 1 något äldre hona.
En av de nya hannarna flörtade rätt bra med min gamla hona. De verkade trivas ihop och för en vecka sedan lade de rom på en rot som de sedan bevakade noga från de andra. Efter 3 dagar vibrerade äggen ordentligt och några lossade från roten och en fena stack ut från ägget, men ynglet verkade inte kunna ta sig ut. Detta hände med c:a 20 st ägg, alla övriga kom aldrig längre än att ägget skakade. Föräldrarna flyttade äggen slutet av tredje dagen till ett annat ställe i karet och efter flytten kunde man tydligt se vibrationen i äggen, men det har nu upphört. Trots detta vaktar de äggen noga, men de har avtagit i intresse idag.
Lite bilder, längre ned även på rommen:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134873&page=5
Under deras lek har två av de andra hantlarna provlekt på ett annat ställe i karet, men jag undrar om det kan vara två hannar? Då det tidigare paret lekte var det bara hannen som skakade på sig framför honan vad jag kunde se, men för de två andra så skakar båda på sig inför den andre. De håller ihop och utmanar det första paret lite om de kommer för nära och den tredje Hanteln har flytta in i en grotta en bit bort från de andra. Jag tycker iofs för sig att i det nya paret finns en av fiskarna som saknar spräckligheten på gäl-locket som torde vara typiskt för honor.
Frågor om lek
Skakar både hannar och honor på sig vid lek?
Är de oerfarna så båda skakar på sig i alla fall?
Kan den som jag tror är hona ändå vara hanne, men för ung för att spräckligheten ska vara synlig? Och att de till synes leker men är hannar båda två just för att de är unga och triggas av de andras lek?
Frågor om rom vs vattenkvalitet
Varför utvecklades inte äggen till yngel? Vilka anledningar kan det finnas? Jag har Ph runt 7 tror jag.