Hehe, jag var naturligtvis raljerande och provocerande i mitt inlägg med avsikt, och det tror jag framgick av mitt ordval och den avslutande smileyn...
Nåväl, jag tror du missförstod mig lite. Du ägnar hela ditt svar åt att försvara fulldospulsmetoden. Men jag
tror på dessa teorier! Det är antagligen det säkraste sättet man känner till idag för att få en bra tillväxt. Kanske var jag inte tillräckligt tydlig på den punkten.
Vad jag ville komma åt att det ibland kanske inte hade skadat med lite ödmjukhet när man hanterar gammal kunskap i ljuset av ny. Även om förståelsen för de biologiska processerna har ökat med tiden är den antagligen inte fullständig än - och sålunda är chansen stor att även dagens sanningar kommer att modifieras, och kanske kommer tom. några gamla sanningar att få upprättelse. Det har hänt många gånger förr inom vetenskapen.
Nåväl, punkt för punkt:
1.
citat:Förståelse är bra. Att stoppa ner något man inte vet vad det innehåller och ser bra tillväxt är bekvämt men man blir beroende av
en tillverkare som vill vara hemlig - en del gillar dock att t ex göra räkmix och veta exakt vad sina firrar får.
Precis, där är vi helt överrens. Jag hoppas du inte tolkade det andra stycket i mitt inlägg på något annat sätt.
2.
citat:
citat:Inget av det som fungerade då kan under några omständigheter fungera idag,
Skitsnack. Vill du dra äldre akvaristers kunskap i smutsen är det upp till dig.
Hur du kan få det till att jag drar äldre akvaristers kunskaper i smutsen är för mig en gåta. Min avsikt var helt tvärt om. Jag har den största respekten för beprövade metoder och kallar dem inte för voodoo även om de naturligtvis förtjänar att granskas kritiskt.
3.
citat:Det kan jag förklara. Bottengödning med t ex duplarit, speciellt i samband med bottenvärme, skjuter upp näringsnivåerna i vattnet.
citat:Jag kan även förklara varför vattengödning alltid fungerar.
Denna kunskap vill äldre akvarister inte ta till sig, dom vill fortsätta i sina gamla spår - fine. Men rekommendera inte voodoo-hokuspokus till nybörjare
Se, du har ju själv teorier om varför bottengödning kan fungera. Det är alltså varken hokus-pokus, voodoo eller placeboeffekt. Och förtjänar naturligtvis då inte att kallas så - särskilt inte eftersom det på sin tid betydde ett rejält steg framåt för växtakvaristiken! Att håna det tyder på historielöshet. Din förolämpande generalisering om äldre akvarister är helt i linje med detta.
4.
citat:Men rekommendera inte voodoo-hokuspokus till nybörjare
Jag rekommenderar inte bottengödning framför fulldospulser. Jag citerar mig själv:
citat: Först och främst, det är verkligen spännande med de senaste årens utveckling inom växtakvaristiken! Fulldospulsar och hemmablandade gödningar verkar verkligen fungera.
5.
citat:Det är snarare onödigt för växten att slösa energi på att dra näring ända nere från rotsystemet när dom kan ta in ickeorganisk näring direkt med bladen.
Ja det var väl det jag skrev, att de anpassar sig efter situationen.
Faktum kvarstår dock - många växter klarar helt utmärkt av att ta upp näring genom rötterna. Med tanke på cryptocorynes och svärdsplantors tillväxttakt när de växer emerst hos kommersiella odlare kan man till och med anta att deras näringsupptag via rötterna är mycket effektivt. Något annat vore också mycket ologiskt evolutionärt eftersom sumpplantor har en högre tillgång till både CO2 och ljus under sina emersa perioder - och således har mer nytta av effektivt upptag av näringsämnen då! Läser man fulldospulsteoretiker kan man dock lätt tro att dessa växter skulle svälta om de var hänvisade till gödning via rötterna.
6.
citat:citat:Men nämner man sådant så får man mycket ifrågasättande, nästan hånande svar av de rättrogna -
Därför att vi har testat, men det har inte du.
Det är sant att jag aldrig testat fulldospulsmetoden. Men även den som prövat borde kunna visa lite ödmjukhet. Och om vi nu är inne på vad man testat och inte så började jag med DuplaDrops runt 88-89 och blandade PMDD när jag såg receptet på usenet, eller om det var på The Krib, någon gång runt -96 så lite erfarenhet av gödning i vattenkolumnen anser jag mig ha.
7.
citat:Jag kan förklara precis varenda gödningsregim
Ja just det, det var det där med ödmjukhet ;)
8.
citat:men det är tyvärr ett säkert sätt att döda nybliven nyfikenhet på växtakvarier.
Frågan är om det inte kan vara lika förödande för nyfikenheten att få höra att man absolut måste byta minst 50% av vattenvolymen varje vecka, skaffa Co2 tub och helst dyra elektroniska ph-mätare och CO2-doserare och dessutom köpa kemikalier att blanda själv...
Jämför med saltvattensakvaristiken; för 10-15 år sedan var det en sanning att man var tvungen att ha stora akvarium (&
gtliter) och utrustning för många tio tusen - stora skummare, microprocessorstyrd övervakning och dosering av spårämnen etc - för att överhuvud taget kunna sköta ett saltvattensakvarium.
Denna utveckling kom sig av att man på allvar hade börjat intressera sig för de biologiska och kemiska processerna bakom ett lyckat saltvattenskar. Precis som för växtakvaristiken idag så ledde detta till att man lyckades hålla och föröka arter man ej lyckats med tidigare.
Men, de som vågade sig pröva på saltvattensakvarium utan skummare eller datorövervakning fick höra mycket skit och om de lyckades kallades det antagligen för hokus-pokus....
Detta skrämde antagligen iväg många som var nyfikna - de var helt enkelt inte beredda att lägga ner alla de pengar och det arbete som sades vara nödvändigt.
Det kommit en reaktion på detta nu, en low-tech-trend där man lyckas bra med saltvattensakvarium helt utan avancerad teknik eller ens skummare, och dessutom i väldigt små akvarium som alla hade hånat för tio år sedan. (se www.nano-reef.com)
Avlutningsvis vill jag bara upprepa att jag tror på fulldospulsmetoden, och detta inte minst tack vare dina (defdac) inspirerande, väl underbyggda och pedagogiska inlägg på Zoopet. Jag har själv blivit lite sugen att pröva på denna metod, men jag är rädd att jag är för lat och skulle slarva med de små marginaler denna metod ger.
För övrigt kan jag nämna att Patrik (PatrikMalmö på Zoopet) höll ett föredrag om just fulldospulsmetoden för Malmö akvarieförening i förra veckan. Ni som bor i regionen men inte var där missade något mycket hör- och sevärt.
EDIT: Defdac, jag tror det enda växtteoretiska vi inte är överrens om är det jag skrivit under punkt 5. Och förresten, jag hoppas verkligen inte du tar punkt 7 alltför allvarligt.