citat:Ursprungligen skickat av FI
Den har nog bara hoppat ur. Kan katten få ner tassen i karet så kan också påfågelcikliden hoppa ur, påfåglar hoppar ur karet titt som tätt enligt min erfarenhet om man inte täpper igen alla öppningar.
Appropå det där att fiskarna lägger sig på botten, gör de det mitt på dagen så är något fel, med tanke på hur mycket det låter som att de äter så skulle jag tro att vattenkvalitén har sjunkit pga den ökade matmängden.
Lägger de sig ner på natten så är det inget att oroa sig för, de kan hitta på en massa knasigheter då de sover.
Då det gäller matmängden så bör du bara mata så mycket att fiskarnas magar börjar bukta ut litegrann, jag vet inte om påfåglar kan äta ihjäl sig men de kan definitivt äta så mycket att filtrena inte klarar av att ta reda på avfallet. Det absolut svåraste med påfågelciklider är att lyckas bibehålla vattenkvalitén.
Men min två har aldrig hoppat förut, så jag tycker det är lite konstigt om dom nu gjort de.
Dom/den är väldigt aktiv på dagen, simmar runt och undersöker allting 2-3 gånger.....Vattnet är klart och fint, inga matrester som flyter runt, brukar mata dom så jag ser att dom äter upp det på en gång.
Jag har också hyffsat bra filtersystem, ett 1000 pumphuvd som sitter i en filterkammare
Och jag har gjort vattenbyte ca 2 ggr i veckan (30-40%) och kollt PH och sådant dock inte nitrit..
Jag har en stackare kvar nu (Börje) så jag vet inte hru jag ska göra med honom......om jag ska ha kvar honom och flytta honom temporärt i några dagar sen, har nämligen gjort mej ett stativ till karet nu som ja gsnart ska ta hem från jobbet.
Tänkte köpa lite rötter och ut och jaga lite stenar och sådant så han får lite mer att simma runt och undersöka, nu är de ganska kalt i karet.
Känns lite som han blev väldigt ensam också, innan simmade båda två runt och kollade tillsammans men nu står han mest stilla på samma ställe och verkar inte fullt så pigg som innan.
Ska jag kolla om det är någon som kan ha honom i några dagar tills jag fått i ordning allting så det blir RIKTIGT fint, eller flytta över honom till mitt lilla kar (100L) i några dagar.
Han är ju min första Påffe någonsin och vill inte avliva honom bara för att hans kompis gick en trist död till mötes..
Det är lite knas igentligen....har inte haft honom speciellt länge eller så men på nått skumt sätt bryr man sej.....precis som de vore en katt eller hund men inte fullt så mkt kanske..
Påffar har ju sin lilla personlighet trots hans lilla storlek (8-9cm.
Jag vet hur han brukar sysselsätta sej, jag vet hur han gör när han äter, jag vet nr han blir rädd eller när han är på bra humör liksom...men men dom är väl kanske väldigt speciella.....JUST därför vill jag inte göra mej av med honom..
Fredrik hur ska jag göra tycker du ?
// Peter