Nilssonnet
johan_lindgren: Matar med den sorten (fast i medium) och alla mina fiskar käkar den, arowanan, påfåglarna, Black Ghosten och malarna. Fungerar finfint, smular väldigt lite, ibland för lite så jag får stödmata med annat, finare foder som sprider sig så alla malarna kan få snacks också.
anli: Hur länge låter du pelletsen ligga i blöt innan dom sjunker, och hur snabbt sjunker de efter du har tryckt ihop de?
anli
ja, fast jag kör med goldvarianten
anli
citat:Ursprungligen skickat av Nilssonnet
anli: Hur länge låter du pelletsen ligga i blöt innan dom sjunker, och hur snabbt sjunker de efter du har tryckt ihop de?
typ 10 minuter... så de blir mjuka och man kan krama ur luften.
Hur snabbt... tja, vet ej, sjunker som sjunkande foder brukar göra.
StefanL
Jag har kört med koifoder till Malawi och till troffar. Funkade bra när jag hade en burk hemma, både att ge direkt men även blanda i räkmixen. Jag körde med Simontorps Koifoder och jag köpte en plasthink av detta foder...var nog på ca 2-3kg om jag inte missminner mig. Så visst funkar det!
Om det sen är helt bra att ge kanske jag inte kan sitta här och bekräfta utan jag nöjer mig med att konstatera hur det fungerade för mig.;)
johanssonsan
Bauhaus säljer "Pond Granulat 1L För alla fiskar i dammen". Någon som har provat som ciklidfoder?
deathdealer
Ett hett tips är att def BLÖTLÄGGA alla pellets! All dålig akvarielukt försvinner till 100%...testa och lägg pelletsen i vatten i 20-30 min, lukta på vattent....uurääääääkkkk!
Om amn lägger torra pellets i karet, luktar akvarievattnet lika illa efter ett tag!
Bara min erfarenhet!!
Deathdealer
Johan
de vanliga hikare (röd påse) tycker jag har tendes att lukta pecka , det är som du säger ,stätter sig i vattnet.
deathdealer
johan; jag använder detta, och blötlägger alltid, funkar super, och säkert på alla typer av pelletsfoder!!!
Deathdealer
Johan
häller du i pelletsena med vattnet de legat i ? nä..?? fiskar du upp pelletsena o sen slänger i dem el?
anli
Har faktikst aldrig märkt någon speciell hikari-lukt
deathdealer
*asg*....fiskar def upp dessa ur stinkpölen som bildas...*ler*
Ta en liten skål eller liknande, funkar super johan!
Deathdealer
deathdealer
och häll för guds skull ut vattnet i holken!
Deathdealer...ler!
Johan
:) där ser man. ingen som vet varför vissa stinker mer än andra?
deathdealer
beror alla gånger på vad fodret består av.....
Innehåller det t.ex någon form av RÄKA....så borde det väl lukta apa när det blir fuktigt?!?!?
Bara mina slutsatser *skrattar*....men det verkar väl logiskt???
Deathdealer
Johan
ja det är inte ologiskt iaf, men utav de foder jag har säkert 4 olika slags pellets så luktar inget lika illa som hikari.
FI
Jag har aldrig noterat att vattnet luktar dåligt då man matar med någon av hikari's pelletssorter. Matar man med torsk så luktar vattnet och hela lägenheten torsk... men pellets luktar bara i påsen här hos mig. Eller också har jag bara vant mig vid stanken... :P
deathdealer
gubbs - gör en liten test! Ta och lägg ett litet gäng pellets i blöt...(äggkopp?!?!?), och vänta en 20 min...stick ner näsan....
Luktar det???? Om jag tar fodret som det är (min fru gjorde det misstaget) och stoppade i detta i karet, så luktar det unket akvarium i mass o parti!!!
Det kan vara så att man är van vid doften, men jag tycker skillnaden är enorm! Vad matar du med för andra foder Johan...och samma fråga till Anli!
Dethdealer
johanssonsan
Återkommer med frågan om någon använder (AquaInteriör) Bauhaus - Pond Granulat foder. 3 liter kostar 119.- så jag söker era erfarenheter innan jag handlar.
anli
Jag matar med fryst torsk, lax, pilgrimsmusslor,röda mygg och algtabletter som komplement till Hikaripellets.
(Deathdealer:jag såg "Underworld" tillslut och den sög... men det kan vi prata mer om i Filipstad :D)
deathdealer
anli; jag ska skola dig o GOD filmsmak....*asg*
Vänligen Deathdealer