citat:Ursprungligen skickat av Rawburt
.. hade det inte varit kul med nåt reportage från hur dom stora fabrikerna i Tjeckien gör när dom "tillverkar" fiskar. Det flödar ju fisk därifrån till Sverige och kvalitet är väl minst sagt skiftande?
Det beror väl på vad man menar med kvalitet. Fisken är massproducerad och oftast mellanartshybrider, men den är stor och frisk.
citat:Korsar fisk hejvilt?
Japp. Jag har fortfarande inte sett en enda Synodontis från tjeckien som inte föreföll vara en hybrid, och jag är personligen övertygad om att i stort sett allt de producerar är hybrider. Varför de gör detta vet jag däremot inte, eftersom de lika lätt skulle kunna massproducera de rena arterna. Jag har spekulerat att det är för att hybrider växer snabbare och är friskare än någon av föräldraarterna (ett fenomen som kallas "hybrid vigor"), plus att det är svårare för hobbyister att odla vidare på fisken sen (eftersom hybriderna har nedsatt fertilitet). Men jag vet att andra anser att det är för att de helt enkelt skiter i vad det är för fisk de producerar, bara den säljer.
citat: Nån som har sett nån sån fabrik? Förtjänar dom sitt mindre bra rykte?
Jag har inte personligen sett nån tjeckisk fiskfabrik, men jag har pratat med en tjeckisk fiskforskare som gjort det. Hemligheten bakom det "tjeckiska undret" är hormoninjektioner och artificiell kläckning, som gör att de kan massföröka vadsomhelst. Tjeckerna är världsledande på fiskhormon-forskning, och de har fabriker som producerar fiskhormon åt fiskodlare i hela världen. Det är big business.
Personligen undviker jag tjeckisk fisk om jag har möjlighet, men det är för att jag är "artsnobb" och vill ha naturarter (eller i alla fall veta att det är en hybrid jag köper). Det jag ogillar mest med tjeckisk fisk är att de säljer hybriderna som rena arter; vore de ärliga med att det är hybrider vore det enligt min mening OK.