Det är ganska svårt att riktigt avgöra vad som gör ciklider skygga. Min erfarenhet säger mig att det kan vara lika illa med en stimmig och livlig miljö som med ett rum som allt för sällan är befolkat. Det senare kan få allt intressant "ciklidliv" att avstanna så fort någon gläntar på dörren.
Här hos mig finns det väldigt lite plats eftersom jag bor i hyreslägenhet så jag har tre stora akvarier mitt i rummet där hela familjen äter. När man drar tillbaka stolen för att resa sig från bordet så slår man ryggstödet i glaset på ett akvarium nästan oavsett var vid bordet man sitter. Jag trodde såklart att detta skulle bli ett problem. Särskilt att få vildfångade Tropheus att vänja sig vid sånt, men det har gått utmärkt. Det är som att ha 22 långväga gäster till bords varje kväll. Dom liksom stirrar tiggande på min mat där framifrån över min frus axel.
Mina T duboisi som bor vid bordets kortsida är inte rädda för något alls. Min dotter som är ett år har som favoritgrej att få stoppa ner handen och känna hur hela gruppen nafsar på hennes fingrar. Den dominante hanen bland mina T.moorii är rädd för sopkvasten och det han är rädd för är alla hans undersåtar rädda för. Över lag beter sig mina ciklider lite som hundar vad det gäller detta. Om ett barn står och ropar och bankar mot rutan med ett plastsvärd så står de längst framme vid rutan och stirrar fundersamt på ungen, men om jag går förbi med kvasten så far hela gruppen in under stenarna.
Jag tycker att du ska försöka bygga med skiffer från kortsidan och ut som en liten delare i mitten. Bygg ganska högt och med tak så att det blir grottor. Själv har jag byggt hela fyravåningars "korthus" med skiffer och silicon. Lite lättare om akvariet är tomt förstås. Det går givetvis att bygga med annat än skiffer men det täcker bra och tar inte så stor plats. Tänk på att ifall man limmar ihop en massa skifferplattor i sitt akvarium så blir det nästan omöjligt att fånga in yngel eller andra fiskar som man önskar avlägsna. Lycka till.
mvh,
Fredrik H.
www.cichlidforum.com