citat:Ursprungligen skickat av Johan1
Jag är pågång att köpa mig en co2 tub. Har tröttnat på jäst metoden. Jag har alltså redan en riktig reaktor och backventil. Lösningen jag tänkte använda vad en brandflaska 5/6 kg. De jag har snackat med tycker att mindre flaskor är knappt lönt. Plus att jag är snål.
Är du snål för att du väljer en större och dyrare flaska? Halvretorisk fråga. Bra val hursomhelst.
citat:
Vad skall man köpa? Snackade med någon som hade köpt en amatur via via en tysk nätbutik för 500kr inkl nålventil.
Det tror jag inte på. Det billigaste hittills är regulator+magnetventil för 800:- från
www.aquaristik.net
(Regulator="Armatur")
citat:
En annan skrattade åt det förlaget å sa att Dupla Delta är det enda vettiga alternativet.
Han visade därmed sin totala okunskap. FÖrmodligen hade han väl själv köpt Duplas och vill därför inte tro att man kan få samma pryl till en bråkdel av priset. Sånt sviiiiider =)
citat:
Jag tänkte nog hoppa över magnetventilen till att börja med för att få ned kostnaden.
Tja. Man kan ju alltid sätta timer på reaktorn istället, men du är snål kanske det känns lite dumt att slösa bort halva CO2-flaskan.
citat:
Någon via mess påpekade att brandflaska vad inget bra alternativ då inte AGA firmor tillåter att man fyller på de flaskorna? Hmm Vad brukar ni fylla på era flaskor billigast?
AGA-firmor fyller bara sina egna flaskor och du får aldrig samma flaska med dig hem och dessutom är dom dyra.
Det är smuttare att göra som alla andra CO2-nissar (paintball, krogägare, akvarister) och gå till den lokala brandfirman där dom fyller på din tub medans du väntar.
citat:
Man sparar alltså pengar på att köpa en brandsläckare än att fylla på
CO2-flaskan?
En brandsläckare är en CO2-flaska.
citat:
Jag använder själv CO2 till att sänka pH med,så för mej spelar det ingen roll om produkten är CO2 eller H2CO3(kolsyra).
Om gasen går i en ledning ner i akvariet (vilket den alltid gör) är det CO2.
citat:
Har någon kollat upp om det är enbart kolsyra i tuberna,så att det inte finns andra kemikalier också?
Gasen används inom matbranchen, så duger den till dig duger den till akvariet.