radagast
Zaphi: jag jämförde inte fiskar och människor, jag skrev att de nog är tåligare och mer anpassningsbara än vad vi tror med tanke på lång evolution. Lite skillnad. Men, visst, det hör hemma i en ny tråd och inget vi behöver "kriga" om.
Mike_Noren
1) Klor i kommunalt kranvatten är oftast kloramin, och det kan inte luftas bort. Däremot kan det reduceras med bisulfit eller askorbinsyra.
2) Mellansvenskt sjövatten (t.ex. mälaren) är inte särskilt mjukt, utan är kemiskt mycket likt vattnet i Malawisjön (som inte är överdrivet basiskt eller hårt, trots vad många tror; Tanganyikasjöns vatten är däremot verkligen mycket hårt och basiskt).
3) Om man tar en större mängd sjövatten är man mer eller mindre garanterad att få in fisklöss. Övriga sjukdomar och parasiter skulle jag personligen inte oroa mig för, men fisklöss är rätt jobbiga, särskilt om man har små yngel i akvariet.
jan-olof
Du Mike du har ingen erfarenhet med att använda bisulfit eller askorbinsyra till akvarievatten, hur mycket det går åt till liter vatten.
Jag har nämligen haft problem med att inte fått igång bakterierna i
mina akvarium, och jag misstänker att det är kloret. Janne
Mike_Noren
Jag har inte använt bisulfit, men askorbinsyra kör jag med, en knivsudd per 10 liters hink vid vattenbyte. Det behövs dubbla mängden (i mol) mot mängden kloramin, så en knivsudd (ett par hundra milligram) bör räcka.
jan-olof
sänker askorbinsyran ph,och var kan man köpa asskorbinsyra,Janne
Zaphi
Askorbinsyra kan du la köpa i livsmedelsaffären, vid kryddhyllan. Det är väl rent C-vitamin?
Mike_Noren
1) Japp, askorbinsyra sänker pH, men en knivsudd i 10 liter kranvatten märker man inte pH-effekten av.
2) Askorbinsyra kan man som sagt köpa i kryddhyllan, och är mycket riktigt rent C-vitamin. Jag köpte 100-grams påsar på överskottslagret (kostade en tia eller två vad jag minns, men det är nåt år sen nu).
jan-olof
detlåter ju enkelt och också billigt, det är ju kanon om man kan ta bort kloraminet från vattnet, för man kan inte lufta bort det.
Jag har som sagt haft hemska problem med mitt kommunala vatten det är precis som vattnet dödar alla dom nyttiga bakterierna. Däremot när jag fitrerar genom kol så går det bra, det ska bli skoj att testa askorbinsyran.janne
Nyllet90
Det är ju facinerande va mycke kami det är i akvarie sammanhang. Lite coolt.
johanssonsan
Fantastiskt - ämnet började med Vänervatten och raskt kommer man in på lösningen för att få bort kloret! Inget dyrt "vattenberedningsmedel" längre. Tack Mike!
Ciklidforum är GULD värt!!!
Mot Koppera...............
jan-olof
nja, jag tror mike menade det kloret som inte gick att lufta bort,
men det vanliga kloret går att lufta bort + att det finns en del hårdmetaller som vissa förespråkar att man ska använda vattenberedningsmedel.
Jag har själv aldrig använt vattenberedningsmedel jag tror inte att felet ligger därJanne
Mike_Noren
Som sagt använder få vattenverk klorgas för att sterilisera vattnet - detta för att klorgas är så giftigt, det är helt enkelt en arbetsmiljöfråga. Klorgas går att lufta bort.
Kloramin används ofta istället, och det går alltså inte att lufta bort.
Man får kolla med sitt vattenverk vad de använder.
imported_na21
Nu är det lite offtopic va?
daniel_i_malmo
Av äldre akvarister, och då menar jag riktigt gamla och antagligen döda vid det här laget - typ Edvin Brorson (om det namnet säger något för dagens historielösa internetakvarister), fick jag på åttiotalet höra att ett gammalt knep att få fiskar att leka var att ta vatten från små mossar på våren. Detta vatten stimulerade fiskar till lek. Detta var ett gammalt knep som hade använts sedan förra seklets början.
Förklaringen var att det då i vattnet fanns lekstimulerande hormoner som grodor och paddor spridit omkring sig när de lekt. Det skulle även vara av samma anledning som svarta mygglarver anses vara ett extra lekstimulerande foder - de fångas ju på våren just i sådana grunda pölar som grodor lägger sin rom.
Jag går inte i god för riktigtheten i detta gamla knep. jag har aldrig prövat det själv.
jan-olof
Ursprungligen skickat av Mike_Noren
Som sagt använder få vattenverk klorgas för att sterilisera vattnet - detta för att klorgas är så giftigt, det är helt enkelt en arbetsmiljöfråga. Klorgas går att lufta bort.
Kloramin används ofta istället, och det går alltså inte att lufta bort.
Man får kolla med sitt vattenverk vad de använder.
Jag kollade med mitt vattenverk det var natriumhypoklorit dom använde.
Ingen som vet hur man kan få bort det ur vattnet,Janne
Tony
På
http://www.basechemicals.se/ProdukterochTj%C3%A4nster/Produkter/Natriumhypoklorit/ finns en del att läsa om det. Natriumhypoklorit tillverkas tydligen av ren klorgas och natronlut. I miljö-PDF'en står vid vilka värden som fisk och andra organismer tar stryk av det, med det sägs inget annat än att det bryts ner "av sig självt".
Mike_Noren
Såvitt jag vet funkar askorbinsyra mot natriumhypoklorit (klorin) också, men jag är inte säker.
Hittade denna:
http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-09012000-13030039/unrestricted/etd.pdf
(Askorbinsyra = ascorbic acid)
Kennethlarsson
Knasbollar ;)
MrFish
citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren
1) Japp, askorbinsyra sänker pH, men en knivsudd i 10 liter kranvatten märker man inte pH-effekten av.
2) Askorbinsyra kan man som sagt köpa i kryddhyllan, och är mycket riktigt rent C-vitamin. Jag köpte 100-grams påsar på överskottslagret (kostade en tia eller två vad jag minns, men det är nåt år sen nu).
Att sänka(ändra buffert) med macromolekylär-organisk- substans ,avråder jag. Det finns Oorganiska föreningar i överflöd
att välja ifrån ! -Köp detta eller inte Micke !
Kalle-Maja
Mr Fish, det där sista förstod jag inte, macromolekyler och det. Jag har precis beställt en liter fosforsyra från apoteket med visst besvär. Var det fel? Mitt sydamerikakar börjar tappa surhet, rötterna är urlakade och Norsborgsvattnet är ju inte amazonas direkt. Har inte kört igång CO2-anläggningen heller eftersom ljuset är min flaskhals. Får duga så länge!?