citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom
okej. men hur mycket ska man mata med småfisk då? väldigt snygga jaggor du har fredrik!. är det svårt att få lek på de då?
Vill du ha mycket rörelse måste du antagligen köra kontinuerligt med småfisk, kanske slänga i 10-20 mindre fiskar per vecka eller så. Detta är givetvis en rätt extrem lösning, det blir antingen svindyrt eller svinjobbigt beroende på om du köper fisken eller drar upp dem själv. Själv så accepterar jag att de är lugna av sig, fiskarna jag har nu är små men då jag hade större exemplar så slängde jag bara i lite fisk då och då, en gång i månaden ungefär, mellan lekarna. Leken gör ju att de blir aktiva så då fungerar det rätt bra att göra så. De är inte sen till matluckan så det är räddningen, man skulle kunna likna dem vid påfågelciklider litegrann, inte fullt lika galna vid matningen men inte långt ifrån heller.
Jaggor är ganska lätta att få lek på, huvudsaken är att man ordnar så honan har någonstans att gömma sig om hanen ger sig på henne, alternativt kan man ha större stimfiskar eller medelstor ciklider i karet så hanen inte fokuserar all sin aggression mot honan.