Alexander-Ylipaa
Beast, hur stort var karet?
JockeB
Det var ett 600L.
JockeB
Jag har nu ett mera jämntufft par ihop med Trimacparet, och det är ett Festaepar som är lite mindre än Trimacparet och det i ett 540l.
Dom har halva burken var, lite fight är det ibland men båda har respekt för varandra så det funkar bra. (Hoppas det håller)
Dom har gått ihop i ca ett halvår nu.
Pangaea
Försöker härmed få liv i denna tråd igen...
Jaa... nu räknas man väl verkligen som en inbiten viejanörd... Har precis införskaffat min sjätte viejasort... Sex små V. melanurus simmar nu omkring i ett av mina kar. För tillfället ser alltså mitt bestånd av viejor ut enligt följande:
2 st. V. bifasciata (ett vuxet par på 20-25 cm)
2 st. V. maculicauda (ett vuxet par på ca. 30 cm)
6 st. V. melanurus (småttingar på 4-5 cm alltså)
2 st. V. regani (ett ungt par på 8-10 cm)
4 st. V. synspila (två unga par på 10-18 cm)
2 st. V. zonata (ett vuxet par på 25-30cm)
Kan konstatera att de små melanurusen påminner VÄLDIGT mycket om synspilayngel... Men de är ju också väldigt lika som vuxna. Finns det någon som har erfarenhet och kunskaper om denna ganska så ovanliga art att dela med sig av..?
JockeB
Jag har också 6 st Melanurus, och det är som du säger att dom är väldigt lika Synspila.
Tycker dock att nu när jag har haft dom i en månad så börjar dom färga anorlunda än Synspilorna, har Synspila i samma storlek som Melanurusen. Dom är väl mellan 4-7 cm. Mera orange än Synspila.
jinnarparen
Pangea: Var har du fått tag på Reganiparet, har 2 st 21+17 cm men misstänker att det är 2 hanar.
Pangaea
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
Pangea: Var har du fått tag på Reganiparet, har 2 st 21+17 cm men misstänker att det är 2 hanar.
Jag hittade dem på Akvarielagret i Bromma... De har fortfarande några kvar... Fast ska jag vara ärlig så vet jag inte 100%-igt att de verkligen är ett par utan jag har bara gått efter inbördes storlek och fenornas form e.t.c...
imported
Kul att lasa den har traden.
Nu larde jag mig i alla fall nagat.
Jag hoppades att jag hadde ett par men stora hanen jagar den mindre runt sa fort den kommer ut.
Jag vete katten hur man skulle konsbastamma dom?
Det verkar som om den mindre ar rundare och fetare dessutom sa verkar aggroret sticka ut pa de bada och hanens verkar mera spetsigt medans honans lite trubbiggare.
Skillnaden pa dom ar nastan omojlig att se - finns det nagra bra tips pa att konsbastamma dom?
Pangaea
V. melanura på bild?
Har ju nyligen skaffat 6 st små Vieja melanura... Finns det nu någon som har en hyfsad bild på en VUXEN melanura..? De få jag har hittat på nätet har inte varit så värst bra...
Har hittat denna:
http://www.aiconline.it/spaziosoci/foto/centroamerica/imagepages/image40.htm
Kan bara konstatera att den är otroligt lik min största synspilahona (som jag iofs alltid tyckt haft lite konstig teckning)...
Här är en lite halvtaskig bild på henne i lektagen med hanen i bakgrunden... Vad tror ni..? Kan det vara så att man hela tiden egentligen redan haft en melanura..?
jinnarparen
Här är en bild på min synspilahona.
Hur går det förresten med dina regani, det vore kul om du kunde få lek på dem. Jag sitter här med 2 hanar.
jinnarparen
Kan ju passa på att visa hur en större V Regani kan se ut.
Inte helt tokigt eller....
Pangaea
Den ser ju ut som min hona... med en del svart på buk å rygg... enda skillnaden är att det mesta av det som är rosa på din fisk är orangerött på min... skumt...
Jodå... mitt reganipar mår bra... hanen har börjat gräva nåt enormt på sista tiden samtidigt som han jagar runt honan så fort han får chansen... det kan väl knappast vara lek på gång redan..? hanen är ju bara dryga decimetern... ska flytta dom till en större burk snart också... de går lite trångt nu...
De har ett helt gäng reganis på... hrmm... en hyfsat stor akvariebutik i Bromma... om man säger så... om du nu vill ha tag på honor alltså... eller skulle råka ha vägarna förbi....
Pangaea
jinnarparenKan ju passa på att visa hur en större V Regani kan se ut.
Inte helt tokigt eller....
Kanonsnygg firre... betydligt mer svart än på mina... har sett att min hane har en del röda markeringar bakom ögonen också... Faktum är att det var bilderna på dina regani som fick mig att få upp ögonen för arten... Tack så mycket!!! ;-)
FI
Grymt foto jinnarparen, jag gillar det korta skärpedjupet som verkligen lyfter fram fisken, ett riktigt kanonfoto, och vacker fisk också!
jarinen
Oj vad snygg Reganin var !
Mvh Jari
aquanord
Hakar på viejatråden igen. Jag har fått ut ett par från mina 5 synspilor och har gjort mig av med alla utom dessa två som helt plötsligt gick från att ha varit rätt färglösa till att få väldigt bra med färg. Hannen har också börjat få antydan till pannpuckel trots att de fortfarande inte är så stora. Det lovar gott för framtiden :)
Dock tycker jag de är lite mesiga i temperamentet än så länge. Nicaraguacikliderna bestämmer fortfarande över dem trots att synspilorna gått om dessa i storlek nu. Jag antar dock att detta kommer att förändras framöver.
Jag har lagt ut ett nytt filmklipp på mina synspilor på min hemsida ikväll.
Det är lite mörkt och suddigt men det syns att det är synspilor i alla fall.
Klippet finns under avdelningen "galleriet" om någon är intresserad
Hoffa
Nån som har lite fina bilder på Zonatan,ska nämligen köpa några eller rättare sagt har beställt.
Pangaea
HoffaNån som har lite fina bilder på Zonatan,ska nämligen köpa några eller rättare sagt har beställt.
Här har du en suddig bild på min zonatahane med honan i bakgrunden... Var har du beställt dom ifrån..?
Moga_
Jeg har bilder av voksne melanurus som jeg hadde før.
Har du bilder av bifasciatus paret ditt?
Pangaea
Moga_Jeg har bilder av voksne melanurus som jeg hadde før.
Har du bilder av bifasciatus paret ditt?
Här är ett par bilder på honan... Hanen har jag inte lyckats få några bra bilder på... Jag ska prova igen så kanske han fastnar på plåten...