Niclas LarssonUrsäkta att jag stör med lite nybörjar frågor i Vieja tråden, men hur är viejorna inbördes om man rankar
1. aggressivitet
2. Storlek
3. raritet (vanligt förekommande)
Har själv tittat lite efter Regani men har inte sett någon i GBG området
Jag undrar för att jag håller på och skall precis sätta ihop en grupp CA i ett 600l kar
/Niclas
På den 1:a frågan skulle jag nog sätta Maculicauda som nr 1 med Fenestrata som en stark utmanare. Både Maculicaudan och Fenestratan som jag har haft har varit riktiga tuffingar. Bifasciatumen är också rätt aggressiv (åtminstone var de som jag hade för 15 år sedan det). Har i dagsläget Regani och Synspila, än så länge dominerar Sysnpila men det beror nog bara på att den är större. Om Reganin växer ikapp så tar den nog över. Så Synspilan är nog den jag tycker är mest fredlig av de jag har haft. Har haft Zonata också och den var väl ganska lik Synspilan i humöret.
Det finns fler arter av viejor men de har jag ingen personlig erfarenhet av.
Pangea verkar vara den som har störst samling Vieja här på forumet för tillfället så han kan nog fylla ut mitt svar en hel del.
Fråga nr 2; Alla viejor blir över 30 cm för hanarna, honorna ca 25-30 cm.
Fråga 3; Det finns ett flertal arter som i dagsläget är mycket svåra att få tag på, t ex Fenestrata, Argentea (och vem vill väl inte ha en sådan juvel i sitt kar). Finns de överhuvudtaget taget i Sverige??
Melanura var väl också väldigt svår att få tag på förut men nu finns den tillfälligtvis att få tag på. Så passa på medan den finns här. Detsamma gäller för Breidohri
Tror att Synspila är den som är lättast att få tag på för tillfället. Men inte ens det är lätt