citat:Annars är ju doviin också ett alternativ. Ett lekpar, och några nicaraguense. Sedan köper du en påse svärdbärare varje månad och slänger i. Klart! ;)
Doviin är definitivt inte ett alternativ.
Nu skall vi inte lura på en nybliven (om jag nu har tolkat diskusfreak rätt här) CA-akvarist en massa dumheter så att han tröttnar på detta.
Sedan så är jag övertygad om att bara för att doviin och nicaraguensen skulle ha något som fungerar i naturen så går det inte att få liknande i ett akvarium. Nicaraguensen är en rätt så vek fisk när det väl blir allvar så den är inget lämpligt sällskap till ett doviipar.
Såg också i något inlägg att det nämndes att jag hade många fiskar i ett stort kar. Allvarligt talat så är det inte så här jag vill ha det men jag vet bara inte vilka jag skall göra mig av med samt att en del av fiskarna fortfarande har en bra bit kvar innan de är fullvuxna.
Idealet för mig är;
3 m karet; max 7 par
2 m karet; max 4 par
1,5 m karet; ett par med yngel
Totalt max 12 par.
Värt att tänka på är att inte ha för lite fiskar heller om man inte skall ha lek på dem. Lite fler fiskar i karet innebär att det blir svårare att hålla revir (för de flesta) och aggressionerna minskar.