BosVisst är det oundvikligt med krockar om du tar med hela Europa och ännu värre om vi utvidgar till hela världen - men inom gränserna i lilla Sverige.......
Tycker nog att man även måste ta med i beräkningarna stora evenmang ute i Europa - ta t.ex. "höstmässan i Duisburg" som ju de facto drar mer SVENSKA besökare än såväl Ciklidstämman som Akvariets Dag.
Varje år brukar det mässan kollidera med årets stora killibegivenhet - i år kolliderar det också med Zoofackmässan i Stockholm
Det kollision som det gnälldes mest på senast var när Ciklidstämman i Filipstad kolliderade med Rikstämman i Göteborg. Jag är helt säker att det högt räknat handlade om 5 personer som valde Ciklidstämman ISTÄLLET för Riksstämman (varav jag var 1) och högst 5 personer valde Riksstämman före Ciklidstämman. Varför allt detta gnäll om dessa 5 personer -om man istället valde föredragshållare som pratar om ämen som är "inne" idag skulle man inte dra 5 personer ytterligare utan 100.
Exempel på "inneämnen"
Det finns suveräna föredragshållare om
skaldjur som Chris Lukhaup, Friedrich Bitter, Lutz Döring och Uwe Werner
Inne är också
växter och här är Daniel Knott verkligen på modet.
Många pratar ju också om
miljön/akvariefisk och här finns Svein Fosså samt representanter för Marine Aquarium Council och Piaba.
En föredragshållare från vardera gruppen ovan samt kompletterat med några duktiga svenskar (det finns flera sådana - och ni har några på Bollmora-mötet, några var på stämman i Kungsbacka etc.) så skulle garanterat folk strömma till och man behöver inte bry sig om några eventuella kollisioner.
Själv har jag för övrigt självklart tänkt att åka på såväl Ciklidstämman som Riksstämman.