citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Haha, det blir mycket upprepningar här men det var precis det han menade
Ja, det blir upprepningar. Hoppas det är ok att tråden drar iväg lite, det är ju en följd diskussion av det intressanta föredraget ni hade i er förening!
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Men isåfall, ifall det nu var så att yngel "tar efter" sina föräldrar så måste det ju vara mer saker än själva ruvningen, det kan ju vara saker som att hur man gömmer sig, äter, visar färger, försvarar sig etc. Det tycker jag visar på att instinkterna är så starkt rotade att de inte kan påverkas på det sättet.
Är inte säker på att jag förstår dig rätt, så rätta mig gärna om jag missförstått något!
Japp, visst är instinkterna djupt rotade. Men man måste skilja på inlärda eller präglade beteenden (dvs när ynglen "tar efter" sina föräldrar) och nedärvda instinker (du kallar det "starkt rotade").
När du talar om "tar efter" måste du mena att det är beteenden som ynglena inte nedärver utan "lär" sig - och precis som du säger skulle dessa försvinna mycket snabbt om ynglena föds upp utan sina föräldrar.
Men invändningen mot Sverre baseras inte på att munruvningen skulle vara inlärd - hade den varit det hade den egenskapen försvunnit hos "föräldralösa" yngel på en enda generation.
Invändningen baseras på att munruvningen är ett nedärvt beteende - som du skriver "starkt rotade".
Nedärvda beteenden kräver en selektion, ett urval för att upprätthållas. Utan selektionen som gynnar detta beteende kommer det att försvinna med tiden eftersom andra urvalskriterier gynnar andra beteenden. Beteendet i sig har inget egenvärde om det inte sker ett urval som gynnar det. Om vi tvångsspottar honor gynnas inte de arvsanlag som "duktiga" munruvare bär på.
Sådan förändring av beteende tar dock betydligt längre tid/fler generationer än förändring av inlärda beteenden.
Jag tror inte inlärning under yngelperioden spelar någon större roll för munruvarbeteendet.
Förekommer prägling hos fiskar? Alla känner väl till hur en gåsunge präglas av det den ser under sina första levnadstimmar. Om det första den ser är en människa kommer den att följa människan som om det vore en gåsmamma. Fenomenet kallas prägling och definierades först av Konrad Lorenz, och om jag inte minns fel fick han nobelpriset för det. Finns det tex. någon chans att yngel, hos normalt yngelvårdande arter, som växer upp utan sina föräldrar har större risk att korsa sig med andra arter senare i livet eftersom de ej präglats på den egna arten? Vad händer om ett enstaka yngel växer adopteras av en annan art, är det då större risk att detta yngel korsar sig senare? Någon borde ha studerat detta redan... Om inte kanske man skulle skriva in sig på zoologiska institutionen ;)
Nu tror jag inte präglingens inflytande på fiskars partnerval är särskilt stort, om det existerar, men om så bara felaktig prägling ökar risken för korsning med någon enstaka procent vore det ett intressant fenomen.