Nyllet90 Tjenare! Jag har en fråga som troligtvis är ganska dum: Men jag frågar ändå!:D Hur stavas Ciklider igenligen? Stavas det som jag skriver (ciklid) eller cichlider? MVH Andreas
ChristianAlfredsson Ciklid ska det nog vara. Sidan heter ju www.ciklid.se Cichlids är väl den engelska stavningen
daniel60 Tja, Kullander skriver "cichlider" i sin artikel i Nationalencyklopedin, så helt fel kan det inte vara... Hur många visste att cichlid betyder "läppfisk"? mvh Daniel
GoSatta kommer från familjen Cichlidae. Förr sa man oftare cichlider men när ett ord används ofta försvenskas det ofta och det blev ciklider. ett dålig exempel är vår nye påve Benedictus som på svenska heter Benedikt. Från latin till svenska.
Hank citat:ett dålig exempel är vår nye påve Benedictus som på svenska heter Benedikt. Från latin till svenska. Och ytteligare ett steg i svenskan blir det tydligen "Bengt"...
daniel60 Jag tycker vi säger Bengan med en gång. Brittiska tidningar har redan kallat honom "Papa Ratzi". mvh Daniel
cfakvarielagret och jag har ett gammal cool dekal från Holland det står cichlid power ett cultmärke för oss över 40