jens
Hej,
Jag har sedan tidigare en Lamprologus meleagris hona (hanen dog efter att ha blivit biten i ögat i revirstrider med andra fiskar).
Nu har jag kompletterat med ytterligare tre L. meleagris. En av dessa ser likadan ut som de tidigare, medan två av de nya har ett tunnt oranget (hur stavas det? samma fär som apelsiner) band högst upp längs ryggfenan. Se färgskillnaden här:
http://w1.876.telia.com/~u87622822/ut/
Varför ser de olika ut? Är det för att de är olika gamla, och genomgår färgförändringar med åldern? Eller finns det olika typer av L. meleagris med olika utseende? Eller finns det någon annan förklaringar till färgskillnaderna hos dessa, väldigt vackra, snäcklekare?
Jag har inte hittat något om detta i Larsen. B., 1985: Tanganyikasjöns snäckskalslekande ciklider.
Hälsningar,
Jens-Ove
David-Johansson
Jag kan för lite om just meleagris för att ge dig ett svar men i de beskrivningar jag läst finner jag inget om orange färg i ryggfenen. Däremot vet jag att hannarna hos närbesläktade Ocellatusen har detta oranga band som du beskriver och som också syns på din bild.
Kanske rör dig sig om olika varianter, hoppas att någon kan bringa klarhet i detta här på forumet.
Tips på länkar:
http://www.petsforum.com/cichlidroom/articles/a065.html
http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=202
http://ciklid.org/ciklidbladet_artikel_90.asp?NR=9503&LOPNR=12
David
jens
Hej,
De två meleagris jag hade först tror jag faktiskt var ett hane/hona-par, och ingen av dem hade orange färg på ryggfenan (även om jag inte 100%igt kan utesluta att de var av samma kön (utan bara till 95%)).
Vi har ocellatus i ett annat akvarium och de har som du skriver ett orange-gult band längs ryggfenan. På meleagrisen blir effekten större eftersom fisken i övrigt inte är gul (som ocellatusen), och genom att den oranga färgen är kraftigare på meleagrisen.
Tack för länktipsen, jag ska titta på dem.
Vidare synpunkter på detta vore intressant...
Jens
Bjorn
Hej!
Jag vet tyvärr inte ett smack om snäcklekare. Anledningen till att jag ändå tar upp plats på denna tråd är att jag ville säga att jag har tittat på bilderna du länkade ovan. Du är rent ut sagt en jävel på att fotografera! Hoppas du även framledes kommer att fotografera fisk, och att du kan tänka dej dela med dej av bilderna till oss medlemmar genom CiklidBladet. Fina bilder på fina fiskar kan man aldrig få nog av! =)
Fortsätt fogografera!
Mvh
Björn
jens
Hej Björn,
Tack för komplimangen! Det vore kul att i framtiden i något sammanhang ha med några bilder i Ciklidbladet. Ett bra sätt att fotografera fiskar tycker jag är att: 1. använda digitalkamera (ingen filmkostnad plus att man kan se resultatet direkt), 2. ta MÅNGA bilder, och 3. välja ut de bästa... :-)
Jens
jens
Hej igen,
Finns det någon som har förslag på något bra engelsktalande ciklid-forum dit man kunde skicka den här frågan om L. meleagris?
Jens
David-Johansson
På The Krib finns en hel del skrivet om snäckskalslekare, du kan ju eventuellt kolla där. (
http://www.thekrib.com/)
Du kan ju också prova att ställa en fråga på Tropheus.info's forum (
http://www.tropheus.info/).
David
jens
Tack för tipsen! Jag testar...
Jens
Micke
Lamprologus meleagris anses numera vara synonym med Lamprologus stappersi. Jag har letat runt i litteraturen efter bilder på denna art men har inte kunnat hitta någon bild där det syns någon röd söm i ryggfenan. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett det heller. Återkom gärna och berätta om du får någon lösning på mysteriet.
Ett annat bra engelskspråkigt ciklidforum är;
http://www.cichlid-forum.com/
Mvh Michael Persson
cichlids4fun
Hej!
Jag har kikat på dina bilder och jämfört med mina meleagris, Mina har dock inget rött i fenorna.
Det enda förutom det som jag kan se i skillnad är att din med rött i fenan inte verkar ha lika många blå prickar på kroppen som mina, och att det är något med kroppsformen som inte verkar likadant, jag kan inte säga vad men jag tycker det verkar vara lite skillnad framförallt i huvudtrakten (jag har inte fiskarna hemma så det är svårt att jämföra)
jag har heller ingen annan aning om vad det kan vara om det kan vara en annan lokalition eller någon annan art, eller kanske någon genetisk defekt som framodlats av någon kommersiell odlare.
don´t drink water-fish`s ..... in it!
Mvh
Peter
jens
Hej,
Micke:
Tack för infon om Lamprologus stappersi, det var helt nytt för mig! Såg någonstans att stappersin kallas "Pearly occelatus", en beteckning som jag sett att även meleagrisen kallats för tidigare...
Då finns det mer att läsa om dessa snäcklekare nu!
Tack för tipset om forumet; det verkar vara bra. Jag ska skicka frågan dit - återkommer här om det blir ngt användbart svar.
Peter:
Hade inte tänkt på att det skulle kunna vara en korsning. Jag ska kolla upp varifrån exemplaren kommer, så långt det nu går...
Jag vet inte om det bidrar med något, men vi köpte tre stycken meleagrisar då för två veckor sedan. En av dem är så orange som på bilden, en har kanske hälften så mycket orangfärgat, en av dem hade ingen orange färg alls utan såg ut som de brukar. Jag förmodar och tror att alla tre har samma ursprung. Undrar om den variationen kan användas till att säga att det är naturliga skillnader eller orsakad av framodling? (förmodligen inte...).
Jens
jens
jens
Avslutningen(?) på ämnet för denna gång kan läsas här, inklusive lite specialinfo från självaste Ad Konings.
http://www.african.uklinux.net/phpBB/viewtopic.php?topic=6944&forum=7&17
Jens
Mikael
Hejsan Jens!
L. stappersi/melagris är en riktig rolig liten bekantskap! Jag har idag läst igenom denna tråd och den diskussion som du fört i andra forum angående denna fråga. När jag läst igenom allt kan jag bara konstatera att det finns material till en smärre avhandling. Skulle inte du kunna tänka dig att sammanställa en del av detta till en artikel i CB. I kombination med dina snygga bilder är jag övertygad om att det kommer att bli en uppskattad artikel!
Och till alla er som aldrig hållit snäcklekare från Tanganyika i era burkar - skynda er iväg och köp ett gäng!!
Mikael Mayer
Bilbo
Jag åker på lördag!
// Magnus
imported
Akvarium malawi i Örebro har bla Multisar, Brevis och boulongeri...
jens
Hej Mikael!
Kul idé att göra en kort sammanfattning av diskussionen till Ciklidbladet. Det ska jag nog göra.
Förutom att de är väldigt vackra fiskar (i min smak speciellt stappersii med sina pärlemorfärgade fläckar längs sidorna och sin elektriskt lysande blåa fläck vid huvudet, men även de andra!) så har dom alla ett fashinerande beteende. De står ofta och hovrar 'på stället' med huvudet blick stilla och resten av kroppen snabbt svängande fram och tillbaka. Gräver och bökar i sanden (viktigt med finkornig sand) för att begrava en del snäckor och placera andra i rätt läge (endast med öppningen synlig i sandytan). Sen försvarar dom sina snäckor intensivt; stoppar man ner handen i närheten av snäckorna får man sig små bett. Attackerar även stora håvar som kommer för nära... Small fish with big attitude!
Jens
Mikael
Hej igen Jens och alla ni andra!
Vi har ett litet gäng L. stappersi hemma och har finkorning sand i den burk de går. Är det någon annan som sett deras "sanddykningar"?
Dagen efter det att vi köpt dem så fick jag syn på ett litet huvud som stack upp ur sanden. Typiskt tänkte jag och gick för att hämta håven och hämta upp liket. När jag kom tillbaka var huvudet borta och en vild dans pågick där två av våra N. caudopunctatus, med hjälp av en ilsken L. kungweensis hona, försökte köra bort stappersin från sitt område. Mitt i all jakt så försvann stappersin rätt ner i sanden, ett snyggt dyk och den var försvunnen. Tydligen hade cauodopunctatusparet gått på finten förr så efter en stunds hovrande ovanför bottnen small det till i en attack för att driva upp stapperstin ur sanden. Det blev någon timme framför karet och riktigt rolig underhållning bjöds...
Jag har sett detta beteende flera gånger den senaste tiden. Är det någon som sett det eller läst om detta på något annat ställe? Ad nämner det inte i sin bok (Tanganyikaciklider i sin naturliga miljö), och de artiklar jag sett har inte nämnt detta sätt att gömma sig/ta skydd.
Som sagt, snäcklekare är underhållande!
Mikael Mayer
cichlids4fun
Hej!
Jodå jag har sett samma beteende, precis som occelatusen gör samma sak. Jag skulle fånga upp mina 10 meleagris i ett 300liter och började jaga dem med håven (vilket inte är helt lätt) men helt plötsligt var alla försvunna, något confys började jag titta runt akvariet på golvet(med tanke på att de är ganska goda hoppare oxå. Men döm min förvåning näör jag såg en kika upp från sanden...Det blev att sila sanden med fingrarna för att jaga fram dem.
Dessutom så har de ju som occelatusen oxå ett beteende när de står på bröstfenorna i sanden och helt plötsligt börjar "paddla sig fram genom sanden med bröstfenorna så att sanden yr och det blir ett "burn out" spår i sanden det är nåt av det coolaste jag sett i ett akvarie, Om man nån gång kunde ha en kamera i handen när man ser nåt sådant!!!
don´t drink water-fish`s ..... in it!
Mvh
Peter
jens
Hej,
Jag har också sett dem gräva ner sig, men bara en enda gång; när de precis var isläppta i akvariet för första gången. En av stappersii/meleagrisarna låg begravd någon minut, med bara huvudet och lite av ryggen uppstickande.
Ja, "burn-out" spåren är verkligen lustiga. Våra brukar göra så när dom ska gräva ner snäckor. Dom startar intill snäckan och simmar sen iväg och gör ett dike i sanden. Coolt som sagt... Efter några gånger har dom fått ner snäckan. Peter, jag såg en jättefin bild på en sån grävande snäcklekare på nätet. Det var på någon fisk-foto site som jag tyvärr inte hittar nu.
Jens