imported_na20
Hej!
En tanke som slagit mig,hur ofta får svenska privatodlare som levererar bra fisk till butikerna stöd av oss akvarister,det är bara en fråga jag har,jag vet att det finns en mängd privatodlare som säljer på auktioner och till butiker.För ofta beställer vi fisk från stora grossister som odlar kommersiellt genom våra butiker.Personligen tycker jag att privatodlare borde få ett större svängrum än dom har,jag kanske har fel eller vad tyckar ni?Mvh Ann-Mari
Alexander-Ylipaa
Tror nog att alla vi här på forumet på något sätt "odlar", vi köper, byter och säljer till affärer och till varandra. Tycker inte man ska göra så stor sak av det hela och endast köpa lokalt odlade fiskar om det inte finns någon anledning till det. De fiskar som importeras idag håller rätt så hög klass också.
Men det är klart att det är kul o köpa svenskodlade ciklider.
FI
Anledningen att de inte får så bra stöd är nog för att majoriteten av den privatodlade fisken är av dålig kvalitet, det är inte så lätt som många tror att dra upp kvalitetsfisk, och de få odlare som verkligen kan sin sak dras tyvärr under samma kam som de övriga och man litar helt enkelt mer på de professionella odlarna.
imported_na20
Hej!
Det finns Alexander en odlare i Stockholm som är mycket duktig på att odla scalarer,har sett några av hans ungscalarer,dom var fina.Mvh Ann-Mari
Alexander-Ylipaa
citat:Ursprungligen skickat av annmari
Hej!
Det finns Alexander en odlare i Stockholm som är mycket duktig på att odla scalarer,har sett några av hans ungscalarer,dom var fina.Mvh Ann-Mari
Jaha?
Jag bor inte i stockholm, så det är helt ointressant. Spela roll om de är fina eller inte, folk kommer ändå köpa från de utlänska odlarna. De märks inte heller i affärerna att de är svenskodlade, inte här uppe i luleå iallafall.
imported_na20
Hej!
Jan anser personligen att det är bra att ge stöd åt inhemska odlare,det är inget fel i det.Dessutom kan vi få fisk som vi vet har en bra standard.Min vän i Sundbyberg hade en mer eller mindre proffessionell odlingsanläggning.Få odlare fick fram så fin fisk som han,och han sålde bra,mycket till Globefish plus en del andra affärer.Samt till privatpersoner.Mvh Ann-Mari
StefanL
Jag skulle gärna stödja inhemskt odlad fisk, och det händer att jag gör det...troligen betydligt oftare än jag köpt importerat eller VF.
Jag har just nu Tropheus som jag köpt från en lokal odlare och som håller bra kvalitet...men som FI var inne på så är det nog den stora kvalitetsskillnaden som gör att man inte köper så mycket av privatodlat. Jag har sett dålig fisk i massor hos butiker som köpt in av privatodlare och det är varken bra reklam för butiken, privatodlare i stort eller bra för artens stam.
Ska man köpa privatodlat så får man nog i de flesta fall göra avkall på kvaliteten hos fisken...det är iallafall så jag upplevt det genom åren jag hållit på med hobbyn. Jag tycker det är ett sundhetstecken att vi köper kvalitet oftare. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är kvalitet...annat än VF...men det är en annan tråd.;)
jan-olof
Ja Stefan jag tycker att du skriver lite kryptiskt att och den ena gången köpa från privatodlare som har bra kvalitet och sen skriva att privata odlare inte har den kvalitet som man kan önska sig,
men sen säger du vad är kvalitet igentligen jag är faktiskt lite nyfiken är kvalite vild fångat eller F1 eller kanske rent utav urvalsodlade som man har plockat ut dom bästa djuren färgmässigt och sen odlat på dom.Sedan har man matat dom med bra foder, i en del fall färgfoder så
att dom har väldigt fin färg,typ astaxanthin.mvhJanne
Jonas-E
Jag tycker inte att det är så dålig kvalitet på fisken som vissa i tråden verkar få det att se ut som. Det som dock är problemet för det små odlarna är att dra upp fisken i bra storlek. Att dra upp Aulonocaror, haplisar och vissa mbunas(ex. golden) tar lång tid om man inte har stora akvarium (runt 300-400l). Jag skulle gärna odla på mina jättefina Aulonocara jacobfreibergi otter men eftersom det tar mig ca ett år att få upp dom i lagom försäljningsstorlek (har ett 250l att dra dom i) så är det ingen ekonomi i att dra upp 30 aulonocaror.
Kvaliteten anser jag vara ganska bra, oftast mycket bra i de affärer som har koll på sakerna. De som odlar fisk och drar upp lite fler än 15 små rödzebror om året har oftst koll på att det är bra fisk man odlar på.
Det som skal införskaffas hemma hos mig är en eller två stora "odlingstunnor" på ca en kubik med rejäla filter. Då tar det inte så lång tid att få upp dem i storlek och man kan dra upp fler av varje art. Det kanske är fler som borde införskaffa sig sådana?
jan-olof
Nja Jonas jag tror inte det beror på hur stora kar man har, jag drar upp mina auloncaror i 85liters akvarium och ser jag bara till att byta vatten så växer dom minst lika bra i små kar som stora.mvh Janne.
http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839 se min zoon lite röda rözebra.
StefanL
jan olof: Det är inte mer kryptiskt än att jag köpt mina fiskar ifrån en privatodlare som är duktig och får fram fina, friska djur kontinuerligt.
En privatodlare kan ju vara mer eller mindre noggrann, seriös och ambitiös och det är ju där som det är väldigt svårt för en lekman/nybörjare att avgöra. Där är ju butiksinnehavaren kanske den ende referenten och det är inte alltid den bästa att prata med då han givetvis vill sälja sina fiskar...
Det enda jag säger är att det finns en stor kvalitetsspridning när man handlar odlad fisk och det får man räkna med då alla inte är fullt så noggranna med vilka avelsdjur de har. Jag vill verkligen påpeka att jag skriver enbart om mina egna slutsatser och upplevelser inom denna bit av hobbyn..
För mig så är kvalitet på respektive art så närliggande VF som möjligt, både när det gäller färger som kroppsform. Men det finns säkert andra som tycker annat...men för mig är det kvalitet.
Jonas: Vart får man tag på "odlingstunnor" och vilka priser håller dessa?
jan-olof
Tack Stefan det var ett bra svar, men du vet jag har lite kärlek att utmana lite när det gäller vildfångat kontra F1 eller urvalsodlat. mvhJannehttp://zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=403839&gid=410425
Jonas-E
Janne: Det är väl mest det att när man inte sitter på automatiskt vattenbyte så är de svårt o dra upp fisk så fort. Man har ju inte tid o byta vatten mer än en gång i veckan i vart kar.....då hade jag fått göra detta på heltid, vilket jag gärna gjort om det gått ihopa;)
Stefan: Hmm...det är väl hela grejen, att hitta dem. Du får nog prova på kemi-företag eller något inom livsmedelsproducering. Om andreas (Mpimbwe) kunde säga vart han fått tag i sin hade det vart trevligt.......
jullen
Din lyckodag idag jonas!
Läs köp och säljannonserna.
/ville
Jonas-E
jo, men det är ca 60 mil dit från där jag bor....
jullen
Just det va dum jag är!
Tänkte inte på att du bor i lund.
Jaja hoppas du hittar nån annan tunna då.
mvh ville
olof
Hej!
Bra plastpallkar finns innom tex jordbruk eller livsmedelsindustri. Bönder eller lantmännen kan kanske vara idee att ringa?
Mvh
olof
Kalle-Maja
Tänk vad vissa trådar far iväg...
Fredrik-H
Med anledning av Jannes påpekan om att fisken växer lika bra i 85 liter som större så flyter en av mina gamla obesvarade frågor åter till ytan.
Vad är det egentligen som gör att fiskarna växer fortare vid täta vattenbyten? Hur kommer det sig att det är så?
Jag har fått som svar allt ifrån att fisk som trängs utsöndrar sekret som hämmar tillväxten, till att fisken såklart mår bättre och därför växer bättre. Jag tycker emellertid att det är märkligt att en fisk i ett 80 liters kar men vattenbyten var tredje dag växer fortare än en i ett lika stort kar med vattenbyten var tionde dag trots att exakt samma mängd föda passerar genom dem.
kajp
Om man läser Jay F Hemdals bok "Aquarium fish breeding" så kan man läsa om en studie där resultatet visar att en dominat fisk (i detta fallet diskus)kemiskt/hormonellt kan mobba ut svagare individer.
Har sökt denna studie på nätet men har tyvärr inte hittat den.
Men det skulle ju kunna vara en förklaring dvs genom täta vattenbyten tar man bort detta problem.
Och det skulle ju också delvis kunna rimma med vad du hört Fredrik