Tack så mycket Carl! Alltså, denna jordätarboken måste ju bara bli en julklapp åt mig själv i år... Det kan ju vara så att alla (hittills upptäckta) G. Orange-Head är samma art oavsett fångstplats. Jag tycker nog ändå att det är bra att försöka hålla lite koll på ursprunget just med tanke på att nomenklaturen inte är helt fastlagd och det är inte helt otroligt att ändringar kommer. Annars finns ju risken att det blir som i Discus-världen där man hittar på de mest konstiga icke-vetenskapliga namn baserat på färgteckningen och vem som odlat dem. Det vore lite trist, tycker jag.
Karin, kul att du gillar bilderna! Du har väl kollat mitt fotogalleri också? Bilderna är dock som jag sagt inte riktigt rättvisande, idag är firrarna mer utfärgade. Jag ser fram emot dokumentet när du än hinner skicka det. :)
Mina Geophagus får en diet på räkmix (favoritfödan!), hackade räkor, spirulinatabletter och i viss mån vanliga ciklidpellets som de tar uppe vid ytan (lite "felaktigt" beteende kanske, men när det går hungriga hantelciklider i samma kar gäller det att visa sig på styva linan om man ska få nåt käk...:)). Tetra Discus har jag aldrig provat, det kanske man skulle göra.
Jag har riotetror i karet och det funkar bra hos mig, men dessa har ju en lite högre kroppsform än t.ex. neontetror och är antagligen inte intressanta som byten.
För övrigt har jag fint naturgrus, ca 1-2 mm, och det verkar uppskattas. Bottnen tuggas regelbundet igenom, däremot får växterna vara kvar. Jag har bara javaormbunkar och criniumlökar och dessa är planterade rakt ner i gruset utan nåt skydd.
Om det är något jag borde förändra för att ge Geophagusarna en bättre miljö så är det antagligen vattenbytena. Även om jag oftast byter vatten med 2-3 veckors mellanrum så kan det nån gång bli 4 veckor eller kanske mer

. Nä, tätare vattenbyten och lite mindre av andra ciklider som konkurrerar om utrymmet, då borde de trivas bra!
mvh
/Hasse
-
http://och.nu/ciklid -