imported_na20
Hej!
Varför inte arrangera en ciklidmässa på Stockholmsmässan någon gång för och nå ut med ciklidhobbyn och visa allmänheten vilken fin hobby vi har.det är ett stort arrangemang men det kanske ger mycket tillbaka och ökar förståelsen för ciklidhobbyn i sverige.Jag kanske har fel,kanske inte, vem vet?!Mvh Ann-Mari
Par-J
Ciklidstämman fungerar ju lite som en mässa och den når ju ut till allmänheten även utanför Stockholm.
Troligen så finns det väl ingen ekonomisk vinning i detta då det inte finns akvariemässor i Sverige. Vet inte hur stor del av akvariehobbyn/försäljarna som representerar sig på de husdjursmässor som finns?
Men jag tror inte att det är något som hindrar dig att försöka.
mvh Pär
Ola-Svensson
Hej
Pa Stockholmsmassan bjuds foreningar in for att stalla ut (husdjursmassan tror jag). Man far X meter och staller ut sina saker. Stockholmsmassan tar sedan intrade. Vi fick en forfragan i Stockholms Ciklidklubb 2004 (sa aven Stockholms killigrupp och jag tror alla Stockholms akvarieforeningar).
Vi i SCK hade lite for mycket att sta i just da (Ciklidstamma) och ingen var tillrackligt intresserad att jobba sa mycket som kravs. Det ar sa kort tid sa att stalla ut ciklidakvarier i en vecka (eller helg) samt vara dar var nagot som ingen av oss orkade ta pa oss. Tror att alla andra akvarieforeningarna resonerade sa den gangen, men jag vet inte. Det har hant att akvarieforeningar stallt ut pa massan. Uppsala Akvarieforening stallde ut pa massan i Uppsala en gang.
Rent generellt sa tror jag nog att det ar en vettig grej, men det bor snarare vara i NCS regi (dvs. ragga medlemmar till NCS) aven om det mest skulle bli stockholmsfolk. Samtidigt maste man inse att det mest ar barn som vill klappa palsdjur som gar pa dessa massor.
Zaphi
En liten, simpel monter på 3x3 m2 kostar 25-30.000kr. Tror inte riktigt det finns så många inom denna branschen i Sverige som tycker det är värt pengarna. Sverige är nog för litet för det.
Mikael-W
Hej
Fråga nån i Bollmora AK, de brukar delta i dylika mässor, har jag hört.
Ola-Svensson
Husdjursmassan i Stockholm ar gratis. Det ar jag ganska saker pa.
Chicke
citat:Ursprungligen skickat av annmari
Hej!
Varför inte arrangera en ciklidmässa på Stockholmsmässan någon gång för och nå ut med ciklidhobbyn och visa allmänheten vilken fin hobby vi har.det är ett stort arrangemang men det kanske ger mycket tillbaka och ökar förståelsen för ciklidhobbyn i sverige.Jag kanske har fel,kanske inte, vem vet?!Mvh Ann-Mari
Tro det eller ej men jag tror att dom flesta som inte håller på med fiskar inte vill hålla på med det ens. Så bara för att man "tränger på" nån något ere ju säkert att den personen tycker det e d minsta intressant. Och jag tror inte att en sån stämma skulle öka intresset för ciklider...iaf inte märkbart
/Daniel
Zaphi
Så skulle man kunna säga om allt isåfall. Jag gissar att du inte studerat marknadsföring? ;)
imported_na20
Hej!
Nej Viktor jag har inte studerat marknadsföring,detta med ciklidmässa var bara en tanke.Mvh Ann-Mari
Zaphi
Jag syftade inte på dina inlägg utan på Chickes inlägg om att man inte skulle kunna "påverka" folk in i akvaristiken, vilket jag väl inte riktigt tror på. Inte det minsta faktiskt ;)
Om mässor som Fotomässan i Göteborg läggs ner för att intresset är för svalt så kan man ju fundera på hur en Ciklidmässan skulle gå ihop.
Ola: Monterplats gratis? Det var nått nytt...
Larry-Stockholm
Jag vill bara bekräfta att Bollmora Akvarieklubb "BAK" ställde ut på Sollentunamässan i Sthlm. Var själv där och tittade på de olika typer av akvarier som var utställda. Ett kanonjobb av de som jobbade i BAK.
Larry
Chicke
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Så skulle man kunna säga om allt isåfall. Jag gissar att du inte studerat marknadsföring? ;)
Jo, men det jag menar e att bara för att man har en liten ciklidstämma så hjälper det inte märkbart.
Kanske om man bombaderar folk med reklam om ciklider osv...
Sen ännu en gång, majorititen av dom inte håller på med detta vill det inte ens..:)
Tony
Chicke, jag får nog hålla med Viktor om att du är en aning ute och cyklar. Det man inte ens känner till existerar kan man ju knappast ha förkastat som något man inte vill ha. Hur kom du själv på tanken att hålla ciklider?
Chicke
citat:Ursprungligen skickat av Tony
Chicke, jag får nog hålla med Viktor om att du är en aning ute och cyklar. Det man inte ens känner till existerar kan man ju knappast ha förkastat som något man inte vill ha. Hur kom du själv på tanken att hålla ciklider?
Men det låter lite som att exakt alla skulle kunna gilla att ha ciklder. Och så är det såklart inte.
Hur jag kom på det hm...växt upp med akvarium å så, aldrig funderat riktigt på VARFÖR jag har ciklider, för det mesta tycker jag det e en ganska enformig hobby.
Chicke
Så största delen av ere icke-ciklid kompisar har skaffat ciklider efter dom sett era kar? isf borde dom ju ha gjort det om det e som ni säger...
Zaphi
citat:Ursprungligen skickat av Chicke
majorititen av dom inte håller på med detta vill det inte ens..:)
Ja, det där va ju ett lustigt uttalande? Menar du att vi har tvingats in i vår hobby och kan inte sluta med det fast vi egentligen vill?
Nyllet90
Jag tycker att akvarie hobbyn är ganska fri! det är inte matrix det här! vi kan sluta om vi vill!:D
Ola-Svensson
Jag kan inte tanka mig att UAF betalade nagot for att stalla ut nar vi gjorde det. Varifran skulle dessa pengar komma fran? Vi hade dem inte. Jag var i Indonesien nar styrelsebeslutet togs.
Hursomhelst sa var UAF valdigt aktiva i nagot ar nar jag satt i styrelsen. Vi anordnade Akvariets Dag, Utstallning i Botaniska Tradgarden samt hade en monter pa en husdjurmassa. Vi sag till att det lag lappar i alla affarer (hade det nog gjort innan) och vi satte aven upp lappar om arrangemang pa anslagstavlor pa stan. Vi gav rabatt till arbetslosa (vilket gjorde att alla arbetslosa som fick en folder med rabattstallen fick reda pa var existens) osv.
Om jag inte minns helt fel sa okade vi medlemsantalet fran drygt 40 till over 100 medlemmar och jag tror att det var en kombination av att vara utatriktade samt ha vind i seglen - motena var fartfylda och alla var entusiastiska och vi beholl de personer som kom till motena.
imported_na20
Hej!
Nåväl jag hoppas att nejsidan i Frankrike vinner ikväll.haha Mvh Ann-Mari
imported_na20
Hej!
Jo,föresten så tror jag att varje akvarist bidrar till hobbyn på sitt sätt.Det kanske räcker med akvariemässor som det är.Mvh Ann-Mari