citat:
Jag har fått höra att mikromixen och KH2PO4 båda kan vara boven så jag bytte 50% av vattnet och doserade sedan en halv fulldos av KNO3 för att ta upp den nivån till den rätta igen efter bytet. Alltså ligger Mikronivåerna och KH2PO4 nivån på 50% just nu. Idag har jag även öst på med 15ml extra KNO3 för att ta upp det värdet lite över den normala doseringen.
Det låter som du tror att nivåerna du doserar inte går åt.
Problemet är inte för höga nivåer av något utan för låga.
Istället för att småfippla med knappt mätbara halter och ligga på fisens mosse med alla nivåer tycker jag du ska testa att göra tvärtom typ en dubbelfulldospuls av allt, skruva upp CO2:n och luta dig tillbaks och se vad som händer.
Nu är det två experter här som tjatar och tjatar och tjatar om att det är för låga nivåer, och ändå är du inne på att ge växterna mindre näring när du ser att dom mår dåligt. Så hade du aldrig gjort med dina fiskar.
Alger på växter = Någon form av begränsning. Istället för att gissa dig till vilken begränsning det är så kör du ett stort vattenbyte och sedan fulldos, eller dubbelfulldospuls och håller CO2-nivåerna bra.
Återigen: Det är begränsningar som får algerna att titta fram, inte tvärtom.
En halvering av en redan nästintill obefintlig nitratmängd som Johan1 föreslår är tyvärr helt fel väg.
citat:
Och vad tror du, defdac, om Limosellan som jag la upp bild på? Och för att röra om i grytan ännu mer så kan jag säga att ludwigian tappade sitt första blad idag. I stort sett hela blev brunt först och några av de andra bladen börjar utveckla små prickar precis som polysperman gör.
Skulle jag slita mitt hår för varje blad som trillar av i min burk skulle jag varit flintskallig 8)
Blad har en livslängd och blad som sitter skuggigt ser växten till att åternavända snabbt varpå dom blir fula och trillar av. Växer den 5 cm om dygnet kommer ditt problem inte att vara enstaka blad som trillar av här och där utan att hålla akvariet fritt från ogräs.