citat:
Är det ljuset som pressar upp tempen så mkt? Min tvårörsramp är iofs av modell hemmabygge (förra ägaren byggde) och den blir ruggigt varm. Vad göra?
Ja det kan nog vara ljuset. Ett enkelt trick är att ta bort alla täckglas. Avdunstningen sänker ganska effektivt temperaturen.
Kul att nålgräset fungerar bra i den högre temperaturen. Det är vanligt att man hör att nålgräs vill ha lägre temperatur - något jag själv aldrig kunnat bekräfta.
citat:
Anledningen till att jag reagerade på tempen är att jag läste en tråd på zoopet där du, defdac, pratade just om hur hög temp medför problem med extrem åtgång av nitrat och att stora mängder fosfat snabbt bildas av fiskskiten = cyanoproblem och växter som tappar blad och har algklädda blad.
Jag skulle inte kunna beskriva mina problem bättre. Trots mörkläggningar så kommer cyanon snart tillbaka, ludwigiorna tappar bladen i rask takt, de nya klarar av att hålla sig fria från alger i nån vecka innan även de blir klädda med olika alger och ramlar av. Näringsåtgången är också extrem. De få växter som mår bra växer nämligen hur fort som helst. Vi snackar 10 cm på ett par dar.
Kan den höga tempen vara en stor del av problemet kanske?
Att Ludwigiorna tappar blad låter mer som fosfatbrist även om du har Cyanoproblem. Det sägs att Cyano gillar mycket "mulm", "POC", dvs makroskopisk skit (synlig med ögat) som den använder som kolkälla.
Istället för att begränsa fosfatdoseringen tycker jag du ska göra ett stort vattenbyte varje vecka där du med häverten suger upp så mycket mulm som möjligt så allt ser så clean ut som möjligt och fluffar växter (drar handen igenom dom och skakar av skit) i samband med bytet så all synlig "gojja" försvinner så Cyanons kolkälla begränsas så mycket som möjligt.
Efter vattenbytet doserar du upp nivåerna med en fulldospuls av allt, kanske dubbel dos KNO3 också med tanke på att du upplever stor nitratåtgång, och försöker hålla så stabilt höga näringsnivåer som möjligt.
Cyanon klarar generellt extremt mycket lägre näringsnivåer jämfört med växter så det är ingen idé att försöka begränsa något när det gäller växtburkar. Hellre för mycket av allt än för lite av något.
Om du tycker att det är otäckt att du ser en uppgång av fosfat hela tiden ska du veta att skitfosfatet inte nödvändigvis är tillgängligt för växterna (som du ser eftersom den inte går ner). De stora vattenbytena med nya friska näringsnivåerna byter ut det organiska fosfatet mot lättillgänligare ickeorganiskt fosfat.