imported
Nog tycker jag att 1000-1200 för odlade 2,5 cm är hemskt mycket pengar och väldigt bra kilopris men finns det kunder som betalar den summan utan problem så är väl priset rätt.Tillgång och efterfrågan borde väl gälla här också. Men huvva dyyrt.
mvh
Lennart
imported
Pris har med efterfragan att gora, det ar inte nagat offensivt mot alla akvarister men det ar bara sa.
Nar man odlar L-46 tar det lang tid, man maste ha erfarenhet, tid och mycket talamod eftersom kullarna ofta ar sma.
Ibland forsvinner hela kullen eller om man har tur blir det 2-3 yngel kvar. Det ar inte direkt nagat man skulle kunna halla sin familj vid liv pa eller bekosta hobbyn man sysslar med.
Sa lange det finns efterfragan ( jag har sett en annons pa 300-350 engelska pund per fish) det ar vad budet var om man kunde presentera en zebra.
Mina parar sig hela tiden men yngelvarden ar inte den basta.
imported
marcuspajp
Zoomässan tar 3000 för en nu.
edlund
marcuspajpZoomässan tar 3000 för en nu.
Jag jobbar på zoomässan o kan meddela att vi har inte haft inne några till salu sen i julas och då tog vi 999:- st för dom.20 st hade vi då men dom gick ju åt fort.I dagsläget så har vi sagt till nån enstakad person som frågat om L 046 att vi kan ta hem från tyskland när dom får in.Men då ligger dom på ett högt pris.Just nu för tillfället så e det mer lr mindre omöjligt att få tag på nån.
mvh/Edlund
calle-hallabro
Intressant
Åleds har haft F1 på 4,5cm för 950:- men det sålde så dåligt så de har nu sänkt priset till 850:-
Visst, jag kan begära vad som helst för mina yngel, men frågan är om jag får dem sålda.
Jag kan klart begära 75.000 för en upprostad Volvo 240 ifrån -76, men tror knappast att det är så många som är intresserade.
Men kanske det kommer någon som skiter pengar och är på jakt efter den årsmodellen, den färgen mm som är villig att betala vad som helst för den, MEN den risken är nog ganska liten.
När jag har köpt fisk av privatperson så vill jag självklart ge så lite som möjligt, men att ens komma med ett skammbud är inget jag gör, utan kör med raka rör.
BÅDA ska vara nöjda med affären, ingen ska känna sig lurad = priset ska vara skäligt.
Då bygger man upp en seriös kontakt och man kan komma tillbaka.
Hutlösa priser gagnar inte hobbyn utan gör bara att det blir en rikemanshobby.
Å andra sidan så finns det de som inte är nöjda om de skulle få 10st L-046 av mig, för det hade faktiskt kostat att åka och hämta dem!! *SUCK*
Nä fy för avundsjuka och missundsamma personer som ser allt i pengar.
//Calle
imported
Calle,
enligt utbud och efterfraga e det mucket svart att fa tag pa L-46 just nu.
Det finns manga som letar efter dom och massvis med annonser av folk som vill kopa dom.
Annonser som: "L-46 hona kopes 300-350 engleska pund" eller "trio/par av L-46 kopes for 1000 dollar" med flera syns ganska ofta pa olika sajter.
Jag forsoker bara saga att som privat person och odlare ar det ofta folk som kontaktar en och ger bud - det ar klart att man gillar sina firrar men om nagan kommer med en skottkarra full med pengar tanker man ju pa hur livs kvaliteten kan bli battre och guppys , hehehe
DVS, om du forsoker annonsera din upprostade Volvo 240 fran 76 for 75 000 kommer folk nog att hana dig och tycka att du ar knasig men om nagon kommer forbi en dag och fragar om han skulle kunna kopa den for 200 000 ar det nog en annan story - kommer du att saga : Nej, den ar inte vard mer an 5000 sa jag kan inte ta emot alla pengarna...
calle-hallabro
L-046 mm
INXS
Men F1:or finns att få tag i och de har till och med sänkt priset beroende på den dåliga efterfrågan.
Fick just veta att en butik hade en VF, men priset var 3.900:-!!
Man kan fundera på varför någon är villig att ge de summorna du pratar om, och jag tror att det beror på att de ser sin chans att tjäna grova pengar på att sälja yngel och detta har inget med akvaristik att göra!
Den dagen jag har yngel/ungfisk att sälja så kommer jag att köra med budgivning, för att se vad köparna kan vara villiga att betala, men att priset skulle uppgå till vad de kostar i butik har jag svårt att se.
Egentligen är alla VF fiskar och framförallt L-malar för billiga med tanke på vad det kostar vår natur för att vi ska ha dem i vårt akvarie.
När det gäller saltvatten hörde jag en siffra, att endast ca 25% av de fångade fiskarna verkligen överlever innan de kom till konsument, ja detta är skrämmande hur vi skövlar vår natur för att kunna stoltsera över att ha fina fiskar i våra akvarie!
Detta är en bidragande orsak till att jag inte vill ha saltvattensakvarie.
Är fiskarna/+ andra djur billiga så tar vi tyvärr inte hand om dem på de sättet som de är värdiga.
Se bara på höstarna.. hur många utslängda katter finns det inte då??
-För det var ingen kul leksak längre och liksom när man har sitter i bilen har har ätigt upp sin McD mat, så kastar man ut skräpet i naturen :(
Det finns även de som spolar ner levande fisk och andra djur i toastolen, det borde vara straffbart!!!!
Nä minst en fördubbling av priset på djuren så kanske folk skulle uppskatta dem bättre och sköta om dem på ett värdigt sätt.
//Calle
discusred
Inom vilken hobby som helst kommer det alltid finnas något som är dyrare än övriga saker, om det är så tändstick- askar eller kapsyler. Det kommer alltid finnas något som är speciellt och svårt och få tag i och priserna trissas upp.
Själv tänker jag som så om när det gäller mina Zebar, Om jag skulle börja sälja, så kommer det inte vara till någon som vill bara ha fisken till att vara ett skryt eller statuspryl i sitt akvarium.
Skulle vilja ha en lite kontakt med personen jag skulle sälja till innan jag säljer, för att få en uppfattning om personen och hans kar. Låter kanske löjligt, men försvinner den helt från sin ursprungliga miljö, så har vi ett stort ansvar och det har vi redan nu när den är så här sällsynt.
Men jag skulle gärna hjälpa någon som typ har bara tre honor och skulle behöva ha en hane för att kunna odla dom, eller vise värsa. Om jag stod med någon hona eller hane som inte funkar för mig. Oftas då så kanske man bara byter tvärs emellan.
calle-hallabro
discusred
discusred
Det är just på dessa premisser vi har "FÅTT" köpa så många fina L-Malar, för vi har gett säljaren ett seriöst intryck och att vi värnar om våra otroligt fina fiskar.
Priset har aldrig diskuterats, för det har varit skäligt!, utan säljaren har sagt att vi ska köpa dem oberoende vad andra bjuder!
Du kan tänka dig hur stolta vi är efter att ha fått köpa deras ögonstenar!
Vårt mål är att en dag lyckas få dem att må så bra att de vill föröka sig hos oss.
Sedan kan vi sälja till dem som ser deras rätta värde och därmed värnar om dem.
Att sälja en L-mal till en som tror att malar lever av skit, ja det skulle aldrig falla oss in!!
//Calle
Ps, Hör gärna av dig, vi har endel malar som kanske kan säljas till rätt person..Ds
marcuspajp
edlundJag jobbar på zoomässan o kan meddela att vi har inte haft inne några till salu sen i julas och då tog vi 999:- st för dom.20 st hade vi då men dom gick ju åt fort.I dagsläget så har vi sagt till nån enstakad person som frågat om L 046 att vi kan ta hem från tyskland när dom får in.Men då ligger dom på ett högt pris.Just nu för tillfället så e det mer lr mindre omöjligt att få tag på nån.
mvh/Edlund
Det fanns en där när jag va där igår, i karet med de röda räkorna. Och han sa att den gick på 3k.
gryni
Jag tycker det är ett väldigt viktigt ämne som diskuterades innan. Vilket ansvar har vi inom akvariehobbyn för att inte förstöra naturen? Det är ju rent ut sagt förjävligt om/att det är så att akvariehobbyn leder till att fiskarter utrotas runt om i världen. Där tycker jag att man har ett stort ansvar som enskild akvarieägare att inte införskaffa/efterfråga hotade vf. arter om man vet att dessa är hotade av utrotning. (undantaget för odling)
Brukar läsa WWF:s medlemstidning (WWF eko). Läste där att efterfrågan på visa ovanliga arter av papegojor från fågelhobbyns sida hade gått så långt att vissa arter nu var på gränsen till utrotning. Det skulle ju inte förvåna mig om liknande fall fanns inom akvariehobbyn.
Egentligen borde ju vf. fångst och export av arter annars kunna utgöra en väldigt bra grund för en välkommen inkomst för många av de fattigare länder där stor del av den tropiska fisken kommer ifrån. Med rätt skötel och kontrollerade uttag skulle ju en väl bevarad natur även vara väldigt lönsam. Tyvärr är det väl så att kontrollen av export/lagar är starkt begränsad i många länder, och där det finns pengar att tjäna kommer också många oseriösa (i vissa fall kriminella) aktörer in i bilden.
Därför anser jag att man har ett jäkla ansvar som akvarist att använda lite gott omdömme när det kommer till vad man efterfrågar. Kanske inte så lätt alla gånger iofs när man kanske inte vet någon fakta hur djuren kommit till butiken osv. Men det kanske vore dags för införa "Rättvisemärkt" eller "KRAV-märkt" på akvariefisk precis som för kaffe och bananer?!
edlund
marcuspajpDet fanns en där när jag va där igår, i karet med de röda räkorna. Och han sa att den gick på 3k.
Det var en ung kille du snacka med.Han visste inte att dom inte var till salu .Vill bara klargöra för dig att dom inte kostar 3000:- utan ingenting eftersom dom inte är för försäljning :)
imported
edlund,
det ar sa priset drivs up:
Inte till salu - okej jag har tio lakan har , kan du salja den nu da?
-Vanta , jag maste kolla (ringer chefen som trillar och slar sig i huvet nar han far hora priset). Okej, vi kann gora det!
Nasta dag kan nagan malla sig med att han har en 10 000 kronors firre som simmar i karet och plotsligt gar priset upp...
Jag hade intresse av dom ungefar 5 ar sedan och fick tag i nagra ungefar 3.5 ar sedan - nu kanns det som man inte har rad att lata dom vara kvar i karet.
Det ar klart att dom ar fina men ibland far man ta en stund och tanka om hobbyn lite...
calle-hallabro
Zebra...
Väcker mycket intresse och har man sådana så får man samtal och mess om man vill sälja dem.
Endel är seriösa personer som vill odla på dem och endel ska bara ha dem nästan till vilket pris som helst.
Personligen så är jag intresserad av större exemplar för seriös odling EJ för att sälja vidare och tjäna pengar på dem.
Så har någon någon/några så är jag intresserad OM priset är skäligt, dvs MAX ~1000-1500/st för fina exemplar.
//Calle
drd
discusredInom vilken hobby som helst kommer det alltid finnas något som är dyrare än övriga saker, om det är så tändstick- askar eller kapsyler. Det kommer alltid finnas något som är speciellt och svårt och få tag i och priserna trissas upp.
Själv tänker jag som så om när det gäller mina Zebar, Om jag skulle börja sälja, så kommer det inte vara till någon som vill bara ha fisken till att vara ett skryt eller statuspryl i sitt akvarium.
Skulle vilja ha en lite kontakt med personen jag skulle sälja till innan jag säljer, för att få en uppfattning om personen och hans kar. Låter kanske löjligt, men försvinner den helt från sin ursprungliga miljö, så har vi ett stort ansvar och det har vi redan nu när den är så här sällsynt.
Men jag skulle gärna hjälpa någon som typ har bara tre honor och skulle behöva ha en hane för att kunna odla dom, eller vise värsa. Om jag stod med någon hona eller hane som inte funkar för mig. Oftas då så kanske man bara byter tvärs emellan.
Patrik !! Jag har en hane som jag skulle vilja byta mot en av dina honor !!
Finns 3 mil söder om dig i ett av mina diskuskar i löddeköpinge.
Hör av dig 0736-263237
//Matte
calle-hallabro
pris
edlundDet var en ung kille du snacka med.Han visste inte att dom inte var till salu .Vill bara klargöra för dig att dom inte kostar 3000:- utan ingenting eftersom dom inte är för försäljning :)
Ang L-046 du har i butiken.
Vad kostar den?
för den måste vara till salu när den är i butik!?
//Calle
PatrikMalmo
Alla fiskar och växter i butiker behöver inte vara till salu. Många butiker har show-akvarium eller show-fisk som de inte säljer.
Hilsen,
P
Bjorn
I en butik måste alla djur vara till salu, om man inte har speciellt tillstånd motsvarande djurpark. Däremot måste man inte ha konsumentvänliga priser =) En L-046 för 20000:- är det väl ingen som köper? =)
Hank
BjörnI en butik måste alla djur vara till salu, om man inte har speciellt tillstånd motsvarande djurpark.
Inressant!!
Är det verkligen så? :D
Isf blir det väl som du skrev, visningskarens firrar kostar typ 50' ...... :(