imported
Jag tror inte medicin mot barnadödlighet drar ner födelsetalen så mycket. Snarare skulle födelsetalen minska om befolkningen inte var så fattig att dom var tvungna skaffa 5 barn i hopp om att något av dem skulle kunna försörja föräldern när dom blev gamla.
fredrikr
Jag läste om en papegoja (kan ha varit samma goja som Ola nämner) som kunde väldig mycket engelska och bl a visade att han kunde skilja på koncepten "samma" och "lika", vilket var något man inte trodde papegojor om att klara innan.
Jag vill minnas att hundar inte reagerar på att se sig själva i en spegel, medan t ex undulater ser det som en annan fågel. Om hundar nu inte reagerar på hunden i spegeln så borde det betyda att de förstår att det inte är en riktig hund, eller?
På ett sätt är det ändå konstigt att använda djurs förmåga att förstå spegelbilder för att avgöra deras medvetandenivå. Så livslika spegelbilder som man får med en välgjord spegel finns inte i naturen, och inte kan vi förklara vad det är för djuren heller. Varför är det självklart att djur med medvetande ska genomskåda spegeltricket?
Om en annan civilisation skapar perfekta illusioner av människor som kopierar vårt utseende och allt vi gör i realtid och skickar ned sådana till jorden för att testa oss - kan de då dra slutsatsen att vi inte har medvetande om vi reagerar kraftigt när vi ser en sådan klon av oss själva? Jag skulle bli livrädd, eftersom jag inte skulle inse vad det är och hur det kommit dit. Jag skulle inte uppfatta det som att det är jag själv, även om det ser ut som det.
ozric
Lätt att jag hade räddat mina hundar framför en för mig okänd människa i nöd.Lätt att att jag hade räddat min farmor typ,om jag nu hade en, framför ett för mig okänt barn,även om farmor`n bara hade ett år kvar att leva!! Detta självklart för att mina emotionella band väger tyngre än det som kanske skulle nämnas som moraliskt eller etiskt !!
Tror stenhårt på att människan som sådan är EGOIST ,att allt den gör är utefrån egna behov! Skulle jag tex hjälpa en blind dam över gatan skulle behovet jag tillfredställer vara att jag inte skulle stå ut med skänslan av skulkänslor om jag lät bli att hjälpa henne .... för nånstans på vägen har jag präglats & uppfostrats till att "så gör man".
" Kall"!? Nej,varm! :)
mickebromma
Vad skulle ni välja en helt främmande hund eller en helt främande människa.liten tanke nöt på fredagen.Jag har haft hund,chincilla etc etc etc,jag tar nog min jämmlike.
skål på Er
Micke
Zaphi
citat:Ursprungligen skickat av ozric
för nånstans på vägen har jag präglats & uppfostrats till att "så gör man".
Jag hoppas inte du uppfostrats till att rädda djur du känner framför människor du inte känner. Det verkar inte helt normalt, känsloband eller inte.
MrFish
"Man har alltsa bevisat medvetande hos manniskoapor, en grupp delfiner och papegojan Jacko." #############################
Eftersom vi människor+(vissa)Apor+ en papegoya(jacko),sägs vara medvetna om sin existens. Kan man nog fråga sig vad denna/detta
medvetande är bra till? Att jag existerar? Att jag föråldras och dör?
Kampen om brödfödan suger,för jag åt upp min -mindre tusen- broder
igår? NO BRAIN ,NO PAIN! 99,9999 av alla levande organismer på Tellus kan inte ha fel! Det är bättre att inte förstå vad som händer!!!
mickebromma
Är inte jacko MJ´s apa iså fall lär han snart bli ensam
Tony
:) Amen. Även apan Jackos husse brukar väl gå under namnet Jacko med prefixet Wacko?
Chicke
citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
"Man har alltsa bevisat medvetande hos manniskoapor, en grupp delfiner och papegojan Jacko." #############################
Eftersom vi människor+(vissa)Apor+ en papegoya(jacko),sägs vara medvetna om sin existens. Kan man nog fråga sig vad denna/detta
medvetande är bra till? Att jag existerar? Att jag föråldras och dör?
Kampen om brödfödan suger,för jag åt upp min -mindre tusen- broder
igår? NO BRAIN ,NO PAIN! 99,9999 av alla levande organismer på Tellus kan inte ha fel! Det är bättre att inte förstå vad som händer!!!
Japp, håller helt med dig där, antar att du menar 99,9999% :)
Jag e sån som tror att människan e ett STORT misstag av naturen, jag menar...vilka andra organismer förstör jorden (krig osv), förstör sig själva (sprit, droger osv) på samma sätt som människan?
När man tänker på detta kommer man fram till att människan inte ens ingår i ekosystemet längre (om inte dess uppgift e att förstöra jorden då ja) ...nej det e en kass varelse som naturen skapat, suck.
/Daniel
Bjorn
Långsökt tes kanske, men om man sammankopplar "jag-känslan" med önskan om att sprida sin egen arvsmassa så verkar det plötsligt som att alla organismer har en "jag-känsla". Om jag inte vet att jag existerar, varför ska jag då göra allt för att säkra min arvsmassas fortlevnad? =)
Mvh
Björn
Ola-Svensson
Hypotesen ar snarast att det kravs medvetande for att kunna kanna empati. Empati kravs for att kunna satta sig in i hur andra kanner vilket sjalvklart kan uttnyttjas egoistiskt. Man blir forstas tvungen att tanka sig att det ena gett det andra i mycket sma sma steg evolutionart sett. Annars blir det en klassisk "honan eller agget" problematik.
MrFish
Det behövs bara en dags tv-tittande för att förtå att människans dagar på denna planet är räknade...Det krävs givetvis ett medvetande+
en slutledningsförmåga för att komma till denna insikt...
Men har allt,som skrivits i denna tråd med valet: Katten vs. cikliderna att göra?
Jag säger att det har det,indirekt!
Bjorn
Vad räknas som existentiell uppfattning? Räcker det att tex en fisk vet att den tillhör en viss art, eller måste den simma runt och kunna tänka tanken "Jag är en fisk och jag finns till, som en av alla andra fiskar i denna sjö..."? Våra nära vänner ciklidera har ju uppenbarligen förmågan att skilja på fiskar av den egna arten och andra fiskar av annan art. Måste de inte förstå sin egen existens för att kunna göra det avgörandet?
Mvh
Björn
MrFish
"Måste de inte förstå sin egen existens för att kunna göra det avgörandet?" Nej,de vet nog inte att de finns till(funderingar om meningen med livet).De gör bara allt,som krävs för att reproducera sig och överleva (instingt).Alltså,är det inte så att människor+"wacko jacko"?+nån annan apa har ett medvetande?
Bjorn
Så medvetande är per definition att fundera över meningen med livet? Isåfall är det väl bara människan som saknar denna insikt, eftersom andra djur sedan länge förstått att meningen med livet är precis det MrFish skrev. Att reproducera sej och överleva.. =)
Mvh
Björn
MrFish
nja..Björn inte bli "kincki" nu. Men visst är det ett av våra
(människans)största begär ,som berörs.Reptil-hjärnan gör sig påmind,eller hur?
jarinen
Måste väl ändå finnas en mening med att människan är unik på så sätt att den har möjlighet att förgöra allt annat levande inklusive sig själv här på jorden av fri vilja. Vi behöver inte men vi kan om vi så vill.
Själv tror jag inte det har nåt med evolution att göra.
Mvh Jari
MrFish
"Måste väl ändå finnas en mening med att människan är unik på så sätt att den har möjlighet att förgöra allt annat levande inklusive sig själv här på jorden av fri vilja. Vi behöver inte men vi kan om vi så vill.Själv tror jag inte det har nåt med evolution att göra."
###################################################################
Det tror inte jag heller.Om Asteroiden kommer och vi kan hindra en
"extinction"av alla högre organismer på planeten,så har vi denna gång
endast sett till att vi själva(vi gjorde det för vårt meedvetandets
skull)överlever.Det är en god gärning,men jag ser framför mej Starwars
-planeten,där rådet finns. En totalt exploaterad miljö där endast människor+råttor+kackelackor+löss existerar. Om man föds in till denna
hemska värld,så vet man ju intet om bättre...."bullit in the head"
Ola-Svensson
Personligen tror jag att människans förmåga att förgöra sig själv och resten av sin planet är en bieffekt av evolutionen. Jag tror även att delfiners och elefantfiskars intelligens är en bieffekt av att de genom naturligt urval har fått en gigantisk hjärna även fått ett relativt stort intellekt är en bieffekt äv att en gigantisk hjärna krävts för deras sensoriska system (hörsel och elektriska signaler). Människans medvetande sitter i luktcentrat om jag inte minns fel, men jag tänker inte ens gissa på varför.