Zaphi
Hade det inte varit bra att öppna de stora versionerna av bilderna i ett eget, helt rent fönster istället för att baka in dem i html-kod. Då kan de ju automatiskt skalas ner, vilket är bra för dem som inte har mega-upplösing på skärmen. (Som på mitt jobb exempelvis).
Nu får jag högerklicka, kopiera bildlänken, klistra in i nytt fönster för att skala ner den så att jag ser hela. Att beskåda delar av bilder i taget är ju ingen hit direkt.
StefanL
citat:Att beskåda delar av bilder i taget är ju ingen hit direkt.
Håller med dig. Vi får ta en diskussion ikväll, jag och Christian, och se vad som kan göras...
ChristianAlfredsson
Fixat.
Bjarne-Strang
Jeg ser at det er felaktig storlek på minst 3 bilder i fototävlingen!
"* Bildens bredd skall ligga på 1000 pixlar."
"* Felaktig storlek, bristande information eller andra missade kriterier angående foto, fotografnamn och medlemsnummer resulterar i diskvalificering i gällande månadstävling."
;)
StefanL
Vilka foton gäller det?
Jag har kollat igenom varje foto och enligt databasen (Dadabink) och webbläsaren (explorer) så håller fotona minst 1000pixlar i bredd.
Var det något mer än fotografiernas storlek som du upplever felaktigt?
ChristianAlfredsson
Fotona är i rätt storlek i orginal. Kan ni dubbelkolla så att er webbläsare inte skalar ner dem. Tex finns det en bild som är 1000 pixlar på höjden vilket inte alla datorer har i upplösning.
Bjarne-Strang
Tävlingsregler:
"* Bildens bredd skall ligga på 1000 pixlar."
Nr. 7: bredd=1065px
Nr. 8: bredd=1280px
Nr. 11: bredd=1144px
Johan
1280*1024 har jag på min skärm o som jag mailat stefan så finns det bilder som hos mig inte är minst 1000 på bredden.
StefanL
Jag kan bara gå på vad som visas i databasen och där står det att bilderna har rätt storlek...inte någon är under 1000pixlar i bredd av de som deltar i tävlingen. Jag har även provat via webbläsare, dock inte alla, men de som noterats som felaktiga får inte felaktiga mått när jag högerklickar och får upp upplösningen.
Jag har provat de bildhänvisningar som Johan skickade mig via mail och de håller måtten också.
I reglerna skall det stå minst 1000 pixlar i bredd och inte ett exakt värde.
Bjarne-Strang
citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson
.......
I reglerna skall det stå minst 1000 pixlar i bredd och inte ett exakt värde.
Da må reglene endres ;)
Joakim-Draktoft
Reglerna är ändrade.
Syftet till att vi har ett minimum på 1000 pixlar angivet i tävlingsreglerna är för att möjliggöra publicering av vinnarbilder i CB med bra kvalitet även om man drar upp bilden i storlek, (se vinnarpresentationer i förra CB).
Om vi skulle få in bilder som håller för låg kvalitet så skulle dessa bli gryniga och inte göra sig rättvisa.
Steenkok
Hvis man skal gå i detalier, så er der flere billeder der ikke er efter reglerne: billede nr 7 = 1065 pixel 8 = 1280 11 = 1070 13 = 801 16 = 798
MVH. Steen
StefanL
Dessa mått får jag i min webbläsare explorer när jag väljer att bredda ut fotot i dess naturliga storlek.
Bild nr1 - 1000*657
Bild nr2 - 1000*742
Bild nr3 - 1000*726
Bild nr4 - 1000*573
Bild nr5 - 1000*675
Bild nr6 - 1000*750
Bild nr7 - 1065*740
Bild nr8 - 1280*651
Bild nr9 - 1000*667
Bild nr10- 1000*768
Bild nr11- 1144*856
Bild nr12- 1000*706
Bild nr13- 1000*1000
Bild nr14- 1000*750
Bild nr15- 1000*750
Bild nr16- 1000*1004
Som jag skrivit tidigare så har jag tillämpat att foton skall vara minst 1000 pixlar i bredd. Det skulle stått så i reglerna, men av någon anledning hade "minst" försvunnit...
jan-olof
Hur kan man få fram att bilden håller minst 1000 pixlar på bredden, det fungerar inte när jag högerklickar.mvhJanne
fiend
Högerklicka på bilden och ta "egenskaper". (Om du kör IE)
Då står det under format tror jag.
Mvh Fredrik
Cutekid
Jäkla gnäll det är :D Är det inte motivet på bilderna som spelar roll och inte hur stora de är?
Mvh
Zaphi
En sak jag funderat på vad gäller denna regel:
"Bildens bredd skall ligga på 1000 pixlar."
Vad händer om man har en bild som är på höjden? Skall bredden fortfarande vara 1000 eller menar ni att bildens längsta sida skall vara 1000? Det är en jädra skillnad nämligen ;)
Johan
citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
Jäkla gnäll det är :D Är det inte motivet på bilderna som spelar roll och inte hur stora de är?
Mvh
det kan bli relativt stor skillnad på kvaliteten på bilderna vid olika upplösningar, och jag ser det bara som en sundhets tecken att folk bryr sig , det är ändå en "tävling" , enl kommentarer som du själv gjort på cichlidforum ang de tävlingar du ställt upp i så vet du att många engagerar sig jätte mycket i sina bilder.
Cutekid
Jo men det handlar om grov photoshopping Johan. Det beror på att folk har kommenterat mina bilder för att jag har photoshoppat dem för att sedan själva vara ännu värre med sina egna bilder.