Hej Ola och tack för svaret!
citat:
Jag har snorklat i Laguna Bacalar.
...
Här såg jag bland annat eldbuk, Parachromis managuensis, Petenia splendida, ungfödare av olika slag, tetror mm. Vattnet var kristallklart...
Härligt!

Det där glömmer man nog inte i första taget :)
Angående biotop-problemet...
Det låter som om man kan variera rätt friskt när man inreder och fortfarande vara ganska nära hur det ser ut i deras naturliga miljö.
Men det där med filtreringen och snurr på vattnet låter problematiskt...
Anledningen till att jag kör 1200-1400 l/h är för att jaguarcikliderna skitar ner ganska rejält eftersom de äter så mycket.
Jag har försökt vinkla utblåset från 2 st innerfilter så att endast vattenytan "snurrar" (utblåset är riktat snett uppåt mot vattenytan) för att få bra syretillförsel, jag vet inte om det är rätt sätt... Utblåset från ytterfiltret "strilar" vattnet dels åt sidan(hål i ändpluggen) men också från bakrutan mot framrutan vinklat aningen nedåt.
Tidigare hade jag strilröret vinklat så att vattnet bara "strilades" rakt nedåt jäms med bakrutan men det gjorde att det alltid flög runt en massa skräp i akvariet eftersom jag har ganska många malar som jämt gräftar runt i gruset.
Har du något tips på hur jag kan bibehålla samma filtreringskapacitet och samtidigt sänka "snurret" i karet en del?
Här är filtertyperna jag har...
Eheim ytterfilter med strilrör.
Eheim innerfilter med 360graders horisontellt justerbart utblås.
Hydor innerfilter, hörnfilter, med 90graders horisontellt justerbart utblås samt 360graders justerbart vinkelutblås för att vinkla utblåset t.ex mot vattenytan eller mot botten.
Tipsa gärna med just mina filter i åtanke.
Sedan undrar jag också om jag har gjort rätt när jag har stoppat ned en massa kalkstenar i karet för att höja hårdheten?
Jag har inget kH-test så jag vet inte om det fungerar faktiskt... jag fick ett tips av någon och litade helt enkelt på vad han sade... det kanske var dumt, jag vet inte.
Mvh Fredrik Isaksson