citat:Här i Habo är PH värdet 8,3 men sjunker snabbt ner mot 7 om du inte har i bikarbonat eller något annat. Här i Habo har det varit jättesvårt för mig med svärdplantor. I båda fallen har jag skött dem på samma sätt och tillsatt näring.
Att pH:t är lättrubbat är en ledtråd.
Det *kan* vara så att KH:t är lågt och även om det inte alltid är så så kan då även GH:t vara lågt vilket innebär att du har för lite calcium och magnesium.
Inga gödningar som brukar saluföras i Sverige innehåller Calcium (varken Tropica, Sera osv). Undantaget är Seachem, som ju faktiskt Akvarielagret saluför om jag inte minns fel. Hejja!
Tropica Mastergrow innehåller dessutom extra magnesium som är farligt att dosera om Calciumnivåerna är låga då Calciumbristerna blir ännu värre av magnesium. Man brukar säga att Ca:Mg-förhållandet bör ligga runt 4:1 och jag själv doserar upp så vattnet innehåller 40 ppm Ca (mitt kranvatten innehåller runt 20 men det verkar variera med årstiden så jag tar det säkra före det osäkra).
citat:
Så jag tror att PH svängningarna som jag hade i mitt kar på den tiden bidrog till växternas fall. Sånt går ju att fixa har jag lärt mig idag.
Kan det vara problemet för mig, eller vad tror ni!
Nej växter är otroligt nog pH-agnostiker, men eftersom pH:t är ombudsman för en massa andra processer så är lättrubbat pH indikation på lågt KH, som eventuellt kanske tyder på lågt GH.
Höjer du KH:t med Calciumkarbonat, CaCO3, och fortsätter göda med TMG slår du således flera flugor i en smäll. CO3-delen höjer KH:t och Ca-delen höjer GH:t och TMG ger ett litet litet Magnesiumbidrag till GH:t.