Festae
Vårat område ska ha ett planerat strömavbrott natten mot fredag på 5 timmar.
Är det någon risk för fiskarna iom att ytterfiltrerna står sill så länge?
Finns det något jag kan/ska göra?
imported
Har ett liknande problem själv, då jag måste göra ett stort ingrepp och måste tömma hela karet och stänga av filtren under några timmar.
Nitrifikationsbakterierna är ju väldigt syrekänsliga så jag har hört att de klarar ca 1-2 timmar utan syretillförsel, annars dör de och bildar en motsatt effekt, ett gift som dödar fiskarna. Någon som vet mer om detta?
Zaphi
Det man kan göra är att se till att det är totalmörkt så alla fiskar sover, plus att stänga av doppvärmarna en dag innan eller så så man får ner tempen lite. Då blir det mer syre i vattnet och då de sover när det är mörkt gör de heller inte åt så mycket. 5 timmar skall vara lugnt om ni inte har väldigt överbefolkade kar.
Det finns batteridrivna luftpumpar att köpa också.
Jag hade bara gjort rent filtrerna lite innan jag drog igång dem igen. Jag tror inte det är någon fara...
anli
Det har varit olika bud om detta, vissa hade haft avbrott i 12+ tmmar utan minsta problem. Har inte hört talas om någon med egen erfarenhet av förgiftning ännu (om ni har så hojta till). Finns lite gamla trådar om detta, både här och på Zoopet.
imported
Zaphi; Kan man stoppa i en batteridriven luftpump i behållaren till ytterfiltret (om pumphuvudet är borttaget förstås) . Om man tar bort den översta filterkorgen så kanske den får plats och kan monteras på rätt sätt, eller?
Jag behöver nämligen göra ett större ingrepp och tömma mitt kar helt så fisken ska flyttas över i ett evakueringskar så länge. Mitt problem är att jag vill behålla nitrifikationsbakterierna utan att behöva montera den filtrern med anslutningar etc och sätta upp tillfällit i evakueringskaret, blir väldigt bökigt med de speciella anslutningar jag gjort.
GoSatta
har vid ett tillfälle låtit ytterfiltret stå i badkaret och sen bara låta vatten från kranen rinna igenom det. Bör ge tillräckligt med syre. Stog nog där i 3 - 4 timmar och fick inga problem utav det.
imported
Gosatta; kan kanske funka men då måste jag ha tillgång till två ställen i och med att jag har två ytterfilter. Hur gjorde du med tempraturen på vattnet, använde du enbart kallvatten, klarar bakterierna det?
GoSatta
reglerade det med blandaren bara så att vattnet höll lite värme men inte mycket. Har man el uppvärmt vatten kanske det kan bli ett problem.
anli
ta ut korgarna å ställ dom i badkaret med svalt vatten.
imported
Det var det jag tänkte på har nämligen vattenburen elvärme så jag kan då få problem med att varmvattnet innehåller, kommer ej ihåg ämnet som kan bildas.
imported
Anli; där sa du något, då monterar jag bara en cirkulationspump i badkaret så kommer vattnet att syresättas. Tack för tipsen, blir nog att göra det anli föreslog, kommer nog funka bäst i mitt fall.
imported
Kan väl bli ett litet problem och det ska väl vara att all skiten (inkl. bakterierna) hamnar i badkaret. Får väl fylla filtren med det vattnet.
Jonas-E
Bakterierna sitter fortfarande fast i de filtermaterial som filtret är fyllt med. Det som åker ut är överbliven skit som du kan hälla ut i avloppet. Det är däför man använder material som filtermatta och ehfisubstrat och liknande, de har så stor yta med mycket porer just för att bakteriena skall "fastna" på dem.
lycka till :)
Leopoldi
Oxydator är svaret på alla frågor.
jarinen
Jag hade ett planerat avbrott på ungefär 4-5 h och skaffade ( hade möjlighet att låna ihop) en 12 v till 240 v konverter och ett batteri och körde en 2217 och en 2250 hela tiden under avbrottet.
Ett vanligt friskt bilbatteri borde du kunna köra runt en kvart i timmen åtminstone under den tiden så du får vattnet bytt i filtren.
Men som sagt om du har tillgång till det, överkurs kanske o börja köpa grejerna.
Mvh Jari