mek
Vilka är de "farligaste" firrar som finns för sötvattentank? Själv kommer jag på Elmal och darrål. Finns det värre?
//M
Tony
Undra om inte en vargtetra (Hoplias malabaricus) kan ställa till med viss skada.
Leopoldi
Stingrockor kanske??
mek
Tony: Tänkte ta med den som exempel (har hört att den är förbjuden som akvariefisk). Kan dock för lite om den :)
Leopoldi: Är inte det en saltvattensfisk?
imported_na20
Hej!
VITHAJ!Mvh Ann-Mari
Daniel-Odell
stinging catfish är ju giftig, likaså stingrockor. Candiru e nog inte så kul å fast i könet heller :D
Hoplias är inte förbjudna å stingrockor är sötvatten. Tror inte varken hoplias eller piraya attackerar människor, de drar nog å blir rädda :D . E rätt säker på att 10kg gädda har värre garnityr än båda iallafall.
Alexander-Ylipaa
citat:Ursprungligen skickat av mek
Vilka är de "farligaste" firrar som finns för sötvattentank? Själv kommer jag på Elmal och darrål. Finns det värre?
//M
citat: Hej!
VITHAJ!Mvh Ann-Mari
Sorry...saltvatten...
Jonas-E
min lille Lamprologus brevis-hanne som bits i armen. han är grymt farlig :)
GoSatta
Jag skulle inte bråka med en fulvuxen riktigt arg tetraodon mbu heller
Felipe
Hej!
Hoplias (malabaricus och andra arter av Hoplias) ar inte forbjudna och inte farliga heller....en del kanske tror det pa grund av deras rykte som "otroligt aggresiva rovfiskar"??
Hopliasfangst (sportfiske) ar nog langst uppe i listan hos sportfiskare har i Uruguay och Brasilien.
Min erfarenhet ar den att Hoplias drar sig alltid ivag nar man ar i vattnet och drar not, lyfter stenar eller havar in andra sorts fiskar.
Halsningar!
Johan
med tanke på vad odell skriver så vore det intressant om de jämnförde piraya/gädda , vet inte om ni har sett det på discovery där de data simulerar strider mellan stora djur för att se vilken som skulle vinna (hmm låter töntigt när jag skiver det men..) de har tex gjort tiger vs lejon o typ så, vore kul o se hur det hade gått mellan piraya o gäddan samt vem av dem som har mest tryck i käkarna.
Nyllet90
F*n va coolt det skulle vara Johan! Jag tror nog att en blaffig gädda skulle vinna.
daniel60
citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell
Candiru e nog inte så kul å fast i könet heller :D
Men har det någonsin hänt? Experiment har visat att urin får candiru (Vandellia cirrhosa) att fly för livet.
Shane Linder sågar myten här:
http://www.planetcatfish.com/forum/viewtopic.php?t=8038&highlight=candiru
Fast här finns en länk till en riktigt läskig (bilderna! musiken!) sajt som ska vara ett bevis på att det hänt på riktigt:
http://www.planetcatfish.com/forum/viewtopic.php?t=11124&highlight=candiru
mvh Daniel
Nilssonnet
Fast det på Discovery är så jobbigt, består med av struntsnack och dom kör några filmer hela tiden om och om igen för att visa skadan djuret gör. De gångerna jag har sett på det har jag tröttnat i mitten och gett upp. Man får ju aldrig se vad som händer när djuren möts, känns det som!
Orppo
Jag tror att en ancistrus kan vara rätt farlig.
(om man skulle svälja den hel)
Daniel-Odell
daniel60: ingen aning, men sett operationsbilder på nätet där de tar ut Candiru.
daniel60
citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell
daniel60: ingen aning, men sett operationsbilder på nätet där de tar ut Candiru.
Det kan vara länken jag skriver om. Bilderna är ruggiga, men inget mot midi-musiken!
:-D
reecord
Daniel Odell med stinging catfish menade du heteropneustes fossilis? Dom är inte något specielt farliga men visst dom kan stickas. Jag har haft sådana djur i många år och har aldrig blivit stucken har till och med klappat dom;)
Något som jag inte skulle vilja bli stucken av är en sötvattens rocka:D
Gabbi
Neolamprologus ocellatus kräver sin respekt...
daniel60
Jag kollade på Fishbase och upptäckte till min förvåning att en fisk här hemma kan vara farlig för människor. Eller i alla fall vålla lite skada.
Nej, inte någon mal eller ciklid - utan skivtetrorna (Myleus rubripinnis, "Red hook"). Kan bitas duktigt som vuxen.
mvh Daniel