Beror lite på hur mycket tid du vill lägga ner på karet, skulle jag säga. Vill du att det ska växa fort, kunna ha nästan alla växter samt få till det lilla extra grönskimret från växterna (samt jobba mycket med gallring...) så måste du ha hyfsat ljus (riktmärke 0,5 w/l), CO2 och tillsätta nitrat, fosfat samt microgödning (eventuellt också en del andra salter). Nitrat/fosfat tillsätts lämpligen med kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat, men det finns även andra varianter.
Nöjer du dig med de lite enklare växterna och lite mindre pyssel så räcker det faktiskt rätt fint med att bara göda lite (kaliumnitrat och någon microgödning funkar fint för mig) vid vattenbytena. Lägre ljusnivå är då ett måste, eftersom det är ljusenergin som driver rubbet (inklusive algerna). För att få lite extra CO2 i normala kar går det faktiskt att köra med genomluftning med så fina syrebubblor du kan få, då luft innehåller lite CO2.
I vilket fall är det en fördel att ha rätt stor filtervolym, men inte för bra sprätt på vattnet. Ammonium är boven till de flesta alger, så sträva efter att omvandla det till nitrat så fort det går.
Jag strävar efter ett snyggt kar med rätt lite jobb (vi har alla våra lata perioder...), så jag hade börjat med ursprungsvattnet i kranen, boostat upp KH något (till 6 KH eller snäppet över) med bikarbonat, skaffat kaliumnitrat/någon microgödning och sen testat ett gäng enklare växter för att se vilka som tar sig. Exempel är Vallisneria, Javaormbunke, Javamossa, Cryptos, Elodea, Hygrophila, Hornsärv samt någon flytväxt. Byt ca hälften av vattnet en gång i veckan för att inte ackumulera något ämne för långt. Förakta inte enkla växter heller - less is more i nästan alla växtkar. Några av de grannaste jag sett har bara haft ett fåtal enkla växtarter.
Om du bygger karet från grunden (och väljer den långsamma varianten) så ta verkligt skitigt grus och lägg underst, och kör med ett bottenlager på 8-9 cm längst bak. Cryptocoryner brukar ta sig bra i sådant, och kräver inte så mycket ljus. Vill du i stället ha Vallsneria längst bak, lägg då till lite kalkkross i gruset. Brukar sätta fart på dem. Avseende CO2-kar spelar bottenlagret mindre/ingen roll.
Well. Det är som jag skulle gjort - om du vill lägga mycket tid på karet och väljer CO2 samt mycket ljus, blir det en annan femma. Till riktigt granna växtkar är CO2 nyckeln i allafall. Då får jag återkomma. :) Vill du fördjupa dig i "snabbväxarmetoden" rekommenderar jag att du läser rubbet du hittar på sökningar om "Estimative Index". I 99 fall av 100 en klockren metod att lyckas med växtkar. Ursprungligen från Tom Barr, en växtguru.
http://www.aquatic-plants.org/articles/est_index/est_index1.html
Hilsen,
P