PatrikMalmo
Stämmer bra det, har hör "ort" innan. Inte kopplat varifrån det kom dock.
Satt annars nere vid hamnbassängen på lunchen idag med. Något blåsigare, mer tångruskor och lösdrivande växter. Stimmen med småaborrar var kvar, men inga minigäddor i ytan. Ett stim med större id (ca 40 cm) körde några rundor. För övrigt syntes ingenting - märkligt hur en "fisklokal" kan ändra sig från dag till dag när fisken får röra sig som den vill. Minigäddorna syntes däremot vid promenaden tillbaks till jobbet när jag kom till ställen med mer lä.
Malmö Kanal har faktiskt en hel del större firrar, vilket jag inte trodde förrän jag såg dem. Rätt lätt att se id i maximum size (rätt stora firrar, +60 cm), och det går mycket grov aborre nära utloppen mot hamnen. Såg en kille som fiskade där regelbundet med en alldeles egen teknik, och han drog många aborrar på 30-40 cm på kort tid. Har tom sett sillstim som varit in och vänt i kanalen, men de ser verkligen inte ut att trivas i bräckvatten - munnarna på vid gavel och simmandes på sniskan.
Annars har det varit en himla bra dag minsann. Akvaristiska satsningar på gång på allvar. Tål att glädjas åt - nu kör vi!! :)
Hilsen,
P