Prayerman
Jo, det är väl så att den är urvalsodlad av den aulonocaran! Alltså, man har plockat de rödaste fiskarna från varje kull och odlat på dem. Det är alltså samma fisk, det är ingen korsning eller så! Men som redan sagts så går det ju inte att föra in vildfångat blod i akvariestammen, eftersom den inte finns så röd i naturen.
Ricard
Känner ngn till en Aulonocara Eureka? Hittar den inte i "bibeln" men har ngn hört/sett ngt om denna variant/art/fångstplats/hybrid eller vad det nu kan vara...
Stefan: inga problem. Vart skickar jag den? (portot skulle visst kosta runt 650 spänn hörde jag...)
Edit:
kanske en bild på karet vore på sin plats...
http://www.zoonen.com/res/user/53710/galleri/481810/malawi-mini_orig_SE.jpg
Prayerman
Jörgen hade en hel del väldigt snygga eureka i somras. Inte kan du väl missat dom! Han hade dom på vänsterkanten i mittenrummet. De var blå och orange och den största hade udragna fenor. Helt klart snygg!
Ricard
Ja, och det är just därför jag ställer frågan! Är det en art, fyndlokalitet eller framodlad variant och sådant fall - av vilken art???
Mvh.
Hank
StefanL
Såhär står det på Michael Persson´s sajt
www.riftlakes.com :
citat:Aulonocara "eureka" har oldats fram i akvarium genom urvalsodling av Aulonocara jacobfrebergi från Otter Point.
http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/aulonocara_eureka.html
peter
jag undrar hur många hanar man kan få att gå utfärgade samtidigt i en 375 lit peter
StefanL
Aulonocara stuartgranti, Chidunga rocks (Chipoka) är arten som urvalsodlats för att få fram "Red rubin". Det är således två arter, men samma art...hehehe...
http://www.cichlid-forum.com/articles/red_peacocks.php
http://www.cichlid-forum.com/articles/a_chipoka.php
Belgarath
citat:Ursprungligen skickat av peter
jag undrar hur många hanar man kan få att gå utfärgade samtidigt i en 375 lit peter
Hur menar du Peter av samma variant eller av olika ??
Är det samma så kan jag inte komma ihåg att jag någonsin sett att mer än 1 hane har varit fullt utfärgad, är det olika Auloncaror du talar om så kommer nog alfahanarna av varje variant att vara utfärgade...bara dom inte är för lika i färgtäckningen. Har själv Röd Rubin och Baenchi + OB Peacock som går i mitt 375 just nu och alla 3 alfahanarna färgar som tusan.
Niclas-Larsson
Vad har hänt ???
när jag lämnade nätet i våras va alla inne på stora tjocka rovgiriga amerikanare
men finns det en tråd om min favvo...
har dubbar & trissar dött ??
Prayerman
Hehe, det räcker att ha varit borta typ två veckor! Den här tråden tog ordentlig fart!
peter
jag menade av samma variant.ex om man tittar i ett akvarium med ny importerade brukar 1 vara helt utfärgad några skapligt färgade (4-5 st) och resten av hannarna ser ut som honor.peter
Belgarath
Nu är jag ingen VF-expert så det låter jag vara osagt...mina erfarenhter (både nu och tidigare) är att endast 1 alfahana finns per variant...kan ha fel men då lär någon rätta mig snart antar jag.
Ricard
Tiotusenkronorsfrågan...
De jag har pratat med säger att gällande foder så skall Aulonocarorna ha ett kraftigare foder än det man får med vanlig räkmix. Skulle någon vilja ge sig in på att publicera ett recept på en Aulonocara-räkmix-special. Det gör inget om receptet har visat sig ge friska avelsgrupper med fin ungfisk som resultat. Och så en sak till: man skall ju ha i ngt för färgen, inte spirulina utan... axl..***tin - kan inte namnet...
Spännande ser jag fram emot olika bud.
Mvh.
Micke-H
Peter
Jag hade från början ca 8 stycken Red rubin och när dom började växa upp så blev enbart en hane riktigt stor och väldigt fint utfärgad.
Resten såg ut som honor.Efter ca 1 år så blev den fina hanen dålig och dog. Inom några veckor så färgade två andra hanar ut och så har det varit efter det. Den ena är kanske lite mer utfärgad en den andra men ingen verkar bli så markant utfärgad som den första.
Dom går ihop med ett gäng andra och har tyvärr aldrig lekt vad jag sett. Antagligen så är det lite för stökigt i akvariet med bl.a ett ånglok till Hongi som brukar härja runt. Den rackarn ynglar av sig hela tiden....
Micke
Stefan63
Måste berätta, fick se min första lek i Aulonocara karet. Det var VF Kandeense som lekte. Honan fick leka med de båda hanarna som går där:), vet inte om detta är normalt? Det är så, den ena stunden är den lille hanen (11-12cm)som bossar i karet och nästa stund är det den större(13-14cm).
De jaga bort varandra, men honan verkade inte bry sig vem som ska bli pappa. Ibland såg jag honan lägga 1-2 ägg och nästa "runda" blev det 5st, det blev väl totalt runt 60st ägg som jag såg, såg även att hanarna snappade åt sig några, när hon inte var snabb nog att ta de i munnen. Nu ser jag bara 4 hanar i karet, de 5 honorna (3st Mdoka & 2st Kandeense) ruvar och gömmer sig ibland stenarna.
peter
belgarath
Har själv Röd Rubin och Baenchi + OB Peacock som går i mitt 375 just nu och alla 3 alfahanarna färgar som tusan.
frågor till belgarath och stefan63
låter riktigt snyggt!!!:)
har du honor av alla sorterna i akvariet?
ser man i såfall skillnad på honorna?
är det inte så att de kan leka av varandras honor?
peter
Stefan63
Enl. säljaren skulle det vara liten risk för korsning mellan dessa båda, Kanadeense och Mdoka.
Där är skillnad, men inte så stora. Leken jag såg blev rätt.
Belgarath
Risken finns ju helt klart..i alla fall mellan Röd Rubin och Baenchi'n (OB Peacocken ser totalt annorlunda ut), men eftersom jag inte har några intentioner odla så bryr jag mig inte om det skulle bli några korsningar. Och risken att några yngel skulle klara sig i mitt 375 är obefintlig, har väl haft "tugg" på 4 honor och inga yngel har synts till ännu efter spott i karet.
peter
är det någon som provat att enbart ha olika hanar i ett akvarium?
i såfall om det de färgade ut?
peter