Alexander-Wiberg
Trevligt med potentiell lek! Har inte sett tillstymmelse till lek bland mina "Baenschi, benga". Har dock bara haft dem en månad ca (3+3). Vet du Viktor var någonstans i karet Aulonocarorna, och i detta fall "Bengan", oftast vill leka? Grottor? Sandgropar?
Zaphi
De verkar vilja leka mot något. Det där med "grottlekare" har jag aldrig riktigt fattat. Om du ställer en sten i karet leker de mot den, eller mot filtermaterialet i mitt fall ;) I mina aulonocarakar, som är 198-222 liter, har jag ungefär 6 stenar i varje kar, ställda mot varann, så att de bilder tre grottliknande saker. De står lite utspritt i karet. Ibland leker de i grottorna, ibland utanför, men alltid mot stenen, alltså i gropen som de gräver intill stenen.
hanna: Varför skall du inte spara ynglen?
Micke-Lovberg
Har för första gången tömt en hona :)
Det var jacobfreibergi "Eureka".Och medans självförtrondet var på topp så fortsatte jag med Melanochromis auratushonan.Dagen efter var jag och hämtade Aulonocara Mbenjiyngel hos handlar´n.
Huxflux har jag tre yngelkar igång..............
hanna
alex83: Mina brukar leka i hörnet vid filterkammaren. De bygger en sandgrop och leker mot kammarväggen.
zaphi: Jag har maulanan och chidungan i samma akvarium. Vill jag spara yngel någon gång kommer jag nog att flytta på hanar av "fel" sort innan för att vara riktigt säker på vad det blir för yngel.
Zaphi
Kan inte ni som har Aulonocara posta lite bilder på era favoriter? Min är ju som sagt denna: Aulonocara stuartgranti, Usisya
Micke
Jag gillar den klassiska Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point.
Jonas-E
oj, nu får jag väl ta fram kameran.....
Niclas-Larsson
ZaphiKan inte ni som har Aulonocara posta lite bilder på era favoriter? Min är ju som sagt denna: Aulonocara stuartgranti, Usisya
mina fotokonster gör aldrig mina firrar rättvisa
men jag njuter av era foton :)
pgmagnusj
Kanonfina bilder.
Jag försöker få ett bra kort på min VF Stuartgranti, Londo "Blue Neon". Jag har inte lyckats ännu, men så fort jag har ett skall jag lägga upp det.
Sub
Precis som Zaphi är min favorit Aulonocara stuartgranti, Usisya. Har tyvärr inga bilder på dessa men lyckas jag så kommer det.
En fråga! Jag har 2+2 F1 av denna vackra auolonocara, dessutom går deras morsa (änka) som då är VF i samma burk.
Den dominante hanen lekte nu av VF honan i helgen. Vad kallas en avkomma från VF hona och en F1 hane??? Detta är ju dessutom incest! hmmmmm... kan jag ta hand om ynglen och tycka att generna är ok?
Robin
Zaphi
Bra fråga. Det finns inget bra svar heller... F1,5 kanske ;)
Henrik-Dehlin
Eller också kan du säga till han som köper dom exakt som du sa nu..
Alltså att det är yngel efter en VF hona och en F1 hane.
Sub
Jo! det är riktigt. Man ska alltid deklarera vilka gener som det är på det man säljer!
Måste skaffa mig en digitalkamera! Usisyan är så snygg!! och dessutom är ju handikappad utan det!
/Robin
Havs
Jag har precis fått hem ett vuxet par av A. "stuartgranti maleri". Hur små fiskar går i hanens mun? Är de glumska på småfisk? Är det som mbunas att 4cm ungfiskar klarar sig?
Zaphi
Inte direkt, även om en av mina försökte svälja en 5cm L. caeruleus en gång, men misslyckades. Du kan ha 4-5cm fisk i utan problem, men jag garanterar inget.
Havs
ZaphiInte direkt, även om en av mina försökte svälja en 5cm L. caeruleus en gång, men misslyckades. Du kan ha 4-5cm fisk i utan problem, men jag garanterar inget.
Jag utökade min grupp Golden från 6 till 10 igår, vilket innebär att just den arten finns på menyn. :)
Havs
Alla 10 Golden fanns iaf kvar kl 7.30 då jag tittade till fiskarna, men middagstiden är ju inte passerad än. Det är ifs bara de 4 nya som storleksmässigt är runt 4-5 cm.
aquanord
För den intresserade har jag just lagt upp en liten videosnutt på min hemsida på min Aulonocara "röd rubin" när han simmar runt och spänner sig allt vad han bara kan :)
Filmen finns under "galleriet"
Zaphi
Min A. stuartrgranti, Usisya lekte för 2 dagar sedan! ;)
"Whoooohhohooooo!" säger man då!
Länk:
http://www.zaphi.com/aqua/bilder/arter/a_stuartgranti_usisya.jpg
imported
Jag har sett i listor att det finns A sp. chitande och A sp. chitendi. Är detta samma "sak" men olika stavning eller är det två olika "saker"?
MVH
Stefan