StefanL
Jo det är ju sant. Det står knappt att finna fakta om VEM som framodlat denna variant...vem som fått äran...eller har jag missat det?
För övrigt så har mina VF Aulonocara stuartgranti, Londo "blue neon" acklimatiserat sig bra och det fungerar över förväntan i karet nu.
Jag förstår att du blev fäst vid "Kande Island", Zaphi, då jag tittat på mina och så bilder på den du menar. "Kande Island" har en starkt gul kroppsfärg...medans mina har en gul botten med blåa punkter. De jag har är riktigt snygga, och kommer bli än snyggare, med knallblått huvud, gul kropp med blå prickar samt en övergång från gult till orange mot stjärtfenan. Jag gillar verkligen denna art och är riktigt glad över att ha fått tag på två par.
Bild på vad jag tror är de jag har...iallafall ser det ut att vara identiskt lika:
http://www.lakemalawi.com/cichlid_gallery03.htm
(Här kan man även se min Protomelas ornatus art...direkt under Aulonocara)
Zaphi
Men det är ju inte Kande jag har iofs, Det är Usisya ;) Men de är otroligt lika Kande. Ja, jag kan nog säga att det är den snyggaste aulonocaran jag sett.
StefanL
Jag menade inte att du hade "Kande Island" utan att du blev rejält förtjust när du fick se den arten vid er GBG träff/resa (om jag inte har fel?).
deelay
Det lär finnas 2 olika urspungstammar vad jag vet... en tysk och en amerikansk, den tyska stammen har mindre blå färg på kinderna medans den amerikanska då har lite mer och ofta lite spetsigare mun. En man vid namn Peter Rubin plockade hem några fiskar från holland som han odalde på som blev rödare och rödare så dom brukar kallas "Rubin Red" vart den kommer ifrån vette fasen men den tyska skall med 99,9 procents säkerhet iaf vara marleri från chipokae.
Zaphi
citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson
Jag menade inte att du hade "Kande Island" utan att du blev rejält förtjust när du fick se den arten vid er GBG träff/resa (om jag inte har fel?).
Jep du har fel ;) Det va Usisya han hade och det va även den jag köpte och den jag tyckte va snyggaste. Däremot snackade vi lite i efterhand här på forumet om det kanske var en Kande, men det visar sig att Lerum hade rätt med sin märkning och det var en Usisya.
StefanL
Se där...ja då hade jag fel.
Du har dragit ihop en mängd intressanta arter. Hur är Lethrinops lethrinus? Jag har en liknande art, Tramitichromis (fd Lethrinops) intermedius och de är riktigt trevlig bekantskap...
Mina intermedius äter t o m alger ifrån en algmatta som jag har i karet på stenar. Jag undrade vilken art som noppat bort alger och när jag satt och studerade fiskarna en kväll så fick jag se hanen aktivt noppa alger.
Har du några bilder tagna på dina nyförvärv?
Zaphi
Nope, inte än, får väl ta några nån gång....
Prayerman
Jo du älskar ju att ta bilder på fiskar, var det någon som viskade i mitt öra... ;)
Har du ett akvarium stefan, eller flera?
StefanL
Jag har ett 375L akvarium (går att se på Zoonen länken) samt två stycken 105L som yngelkar.
Just nu huserar ett trettiotal yngel av Copadichromis borleyi, Namalenje i ett av dom samt en ensam Ancistrus i det andra.
Jag har ju, som bekant, startat om min 375L med Haplisar/Aulonocara så jag har ännu inte fått någon lek på någon av arterna.
Prayerman
Fick du lek på din aggresive borleyi?
StefanL
Nej de hade lekt innan de kom till mig och honan tuggade så jag tömde henne på yngel när hon kom till mig för att inte stressa henne i akvariet som var en helt ny miljö.
Prayerman
Men ok, du har iallafall yngen från de vildfångade borleyi!!! Det är hur gött som helst. Hur stora är dom?
StefanL
Just denna "borleyi" sägs vara en av de mest snabbväxande haplisarna så de har redan växt en del. När jag tömde honan så hade de gulesäcken kvar i några dagar, men de har verkligen stuckit iväg och mäter nog idag 1,5-2cm.
Om man jämför med t ex en av de segare tillväxtarterna som Cyrtocara moori så är det stor skillnad.
Frågar igen:
Jag vet att det är många som varit med om att Aulonocara ibland plötsligt kan bli väldigt skygga, tillsynes utan anledning. Är det någon som funderat över varför det sker?
Prayerman
Jag har bara varit med om det en gång. Har visserligen ingen jättelång erfarenhet av dessa fiskar. Bara 1,5 år. Den gången berodde det på att jag släppte i en Johanni hane som tog över Aulonocarans grotta på två röda sekunder. Sen var jag väl ganska puckad och ändrade om rätt mycket i det karet i början, vilket jag tror skrämde dem. Hur som helst så blev de sjuka och dog.
StefanL
Ja de kan vara ganska känsliga om det slår lite fel. Jag har inte haft något direkt dödsfall på dom men jag har haft den där skrämda effekten ett flertal gånger som kommer helt oannonserat. Tyvärr så är det så att även andra fiskar följer detta beteende...verkar som om de litar på Aulonocaras varningssignaler.
Belgarath
Med andra ord kan man tolka din hypotes Stefan med att Auloncaran är Malawisjöns nervvrak .
StefanL
Hehehe...nej du det tror jag inte...men de är lite speciella.
Varenda mbunas kan få denna rädsla också om karet har för få fiskar. Jag tycker dock att Aulonocara visar en mystik över sitt beteende och det vore intressant att få reda på anledningen.
Jag har trott på vattenvärden eller något som styr deras känsliga "radar" vid sökandet av föda.
deelay
Jag har alldrig råkat ut för att mina aulonocarer har visat detta betende men däremot har jag haft det förr med mbunas... tror inte att aulonocarer skulle vara känsligare för detta en nån annan det är nog bara en slump att det blivit så hos dig Stefan.
StefanL
Det kan mycket väl vara så att det är en slump att det skett mig tidigare.
Stefan63
Detta är svårt, kanske någon kan ge lite tipps. Har ett 540 med 2 sorters aulonocara, 2+4 Mdoka och 2+2 Kandeense.
Skulle vilja ha en grupp till som är lite större 15-20 cm, men vad?
Ej aulonocara.