PowerMerca Tänka höra lite för att min mal har precis dött. Vilken är den bästa malen för malawi? jag böver någon som inte blir trakaserad hela tiden. Vad kostar det ungefär? Är den bra på att äa alger på stenar och rutor? behöver den någon träbit att suga på?
ryghar Till malawi passar Ancistrus dolichopterus bra. Det fungerade bra för mej. Se bara till att du inte köper för små. Ancistrus äter alger på stenar och rutor men man måste ändå skrapa rent rutorna ibland. De kostar ca 25-40kr beroende på storlek. jag hade mina utan rötter.
PowerMerca ok, och hur stor behöver man då? 15 cm? vad skulle en sådan kosta? kollade lite på google och det fanns väldigt många olika varianter som hette Ancistrus dolichopterus. vilken är det du menar behöver den ha en rotbit
Daniel-Odell dom blir bara 10cm, max 12. den vanligaste malen i butiker i sverige troligen, dock är det nog inte dolichoptherus utan ancistrus sp. ... enligt planetcatfish iallafall. en rotbit är nog inget krav för dem.
ryghar Jag menar http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 Du behöver inte en som är 15 cm. Jag släppte ner 4-5cm stora Ancistrusar till mina malawi (mbunas) som då var 7-12cm stora och det var inga problem
PowerMerca ok, det låter bra. jättebra! Hur många ska man ha då? ska man köpa en eller två eller tre? Jag har 222 liter
ozric Så många du vill!! Men e det bara för att hålla grönalgerna i schack så räcker det med en,men det e ju alltid kul med par som lägger ägg.
PowerMerca ja, visst. Och om de är så små så lär de ju inte fylla hela akvariet. Min andra var 15 cm. En annan sak. Ska de ha speciella algtabletter eller räker det med äverbliven mat och alger
spaceace Dom käkar gärna räkmix o dyl. som hamnar på botten. Har ca 15 st tillsammans med mina Malawi. Brukar slänga till dom några algtabletter en gång i veckan, se till att få den större typen av tabletter som inte cikliderna kan svälja.