PatrikMalmo
Det känns som det är dags att ta upp en del risker med akvaristiken. Vi kan få allergi av röda mygg, cancer av fiskmedicin, drunkna i tre liter vatten, bli stuckna och bitna av våra firrar och möjligen även förgiftade av Cyano, med mera. Sist men inte minst kan vi slinta när vi kånkar akvarier så att vi river upp ett megasår i vänster arm och får tillbringa fyra timmar på UMAS akut tillsammans med ungdomsbrottslingar, poliser, knarkare och övriga pillertrillare. Således ingen ände på vilka risker vi får stå ut med som akvarister.
Dags att kräva krafttag alltså!! Under dagen kommer jag att författa ett brev till Socialstyrelsen och kräva obligatorisk information om alla potentiella risker, samt texter på alla akvarieprodukter att man kan få hjälp mot sitt akvaristikberoende om man kontaktar läkare. Mer än ett akvarium om dagen är helt enkelt inte nyttigt.
Nåja. Skrivet med ironi, om ni inte var med på det - men jag ÄR lite sur över såret i vänsterarmen. Det enda allvarliga rådet i mitt inlägg blir alltså att vara MÅNGA personer om ni ska kånka 900-literskar... :) ...hyfsad blodförlust, 6 stygn, stelkrampsspruta och två veckors ofrivillig högerhänthet blev mitt resultat. Fast det var jäkligt snygga sjuksköterskor... :)
Hilsen,
P
olof
Okej!
Jag ställer frågan vi alla vill ha svar på:
-Klarade sig akvariet?
:)
olof
Hank
citat:Dags att kräva krafttag alltså!! Under dagen kommer jag att författa ett brev till Socialstyrelsen och kräva obligatorisk information om alla potentiella risker
Typ som i USA då :D
Skulle inte förvåna mig om dom vid akvarieköp varnar för drunkningsrisk.....
Helenai
Nu förstår jag än en gång varför jag väljer akvarier en storlek mindre... :)
Det är inte alls pengabristen, det är hälsorisken!!
Läk väl och starta Fisk-Fass sedan. :D
imported_na20
Hej!
Nu förstår jag varför jag säljer mitt stora akvarium och satsar mer på musiken.Mvh Ann-Mari
PatrikMalmo
Jorå, karet klarade sig - trots att det var helglas (men 12 mm). Jag hade blivit jäkligt sur om inte karet klarade sig när jag dämpade fallet så bra med vänstern!! Annars är det alltid skoj att ge folk förklaringar till varför man säljer kar eller satsar på mindre... :)
Hilsen,
P
Chicke
Jag skar av mig halva fingret en gång på ett akvarium, va lite klantigt..jag halkade på mattan å flög in i karet :P akvariet klarade sig dock:) Så risker..ja det finns det gott om, men å andra sidan finns det risker med ALLT
Chicke
citat:Ursprungligen skickat av annmari
Hej!
Nu förstår jag varför jag säljer mitt stora akvarium och satsar mer på musiken.Mvh Ann-Mari
Vadå har du tröttnat på akvarier?
Wilhelm
Visst är det farligt med akvarier. Det är nog det värsta beroende av alla. Det går att bota alkoholister, narkomaner, nikotinister samt spelberoende. (Har säkert glömt nåt beroende)
För tio år sedan försökte jag bli av med mitt akvaristiska beroende. Sålde alla akvarier utom ett (50-tal) och klarade mig utan akvarier i fem år. Jag hade ju sparat ett akvarium och rätt som det var så fick jag återfall och tänkte att ett kan väl inte skada. Nu har jag 17 stycken från 10 liter till 950 och ett till 400 liters är på gång. Så nu sitter jag fast i det "akvaristiska träsket" igen. Nu har jag fått ett kraftigt återfall, så jag är nog obotbar.
daniel_i_malmo
Farligt farligt men härligt härligt.... :-)
Hank
En gång akvarist, alltid akvarist, även om man har haft uppehåll :)
Hade själv ett på ett antal år då man hade överskott på hormoner :-D
Nyllet90
Jo! det är därför jag skiter i fiskarna nu! nu blire moppe istället!:D Akvarium får vänta några år!
Chicke
citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90
Jo! det är därför jag skiter i fiskarna nu! nu blire moppe istället!:D Akvarium får vänta några år!
HAHA NICE! Det jag sa ju... ;)
Alexander-Ylipaa
citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90
Vart tog dina stora planer på ett 375 med malawi vägen ?
Nyllet90
Jag sket i det. Men om några år kommer ni se mej igen! Det lovar jag!:D
PatrikMalmo
Well, well. En uppdatering för alla nyfikna: två 900-liters kar blev ju kvar utanför porten efter min lilla olycka. Ringde således två starka och utvilade grabbs för att ta ner dem nu i afton. De har dock inte kånkat så många kar förut, så ett 900-liters gick i backen med en smäll... men peppar, peppar, det verkar som om det "bara" var hörnan som gick. Lite förstärkning där så ska det baske mig hålla!! :)
Hilsen,
P
Nyllet90
aj då. Tråkigt att ett av karen pajade.
Wilhelm
Chicke
Haha nyllet du e för skön asså...
jullen
ska du ta tillfälligt avbrott med akvarium nyllet???
Hoppas du inte gör det!