För det 1:a, jättekul att det är fler som känner för denna fisk!!!
nike69:
Det verkar som mina gamla doviiyngel har bytt ägare.
Föräldrarna till dina fiskar håvades upp i april -99 hos Sandby ciklidhobby, då var de frisimmande sedan någon dag tillbaka. De fiskar du har nu är födda någon mellan dec-01 och jan-02.
Av dessa yngel sparade jag 10 st, 3 hanar och 7 honor. Behöll sedermera endast 1 par själv (den blekaste hanen har det senare visat sig). den hane du har var den vildaste av de 3, ytterligare en hane var mindre än de övriga (min & din) men senare när den vuxit till sig betydligt blåare på fenor och kropp.
Mitt par sålde jag till en kille i Halmstad.
Själv så har jag kvar 10 st yngel från detta par (en gång dovii alltid dovii, även om man tröttnar mellan varven). Hur könsfördelningen är på dessa yngel är jag inte helt säker på, tror att det är mer jämnt nu. Honorna har i varje fall börjat ta revir i det kar de går i, hanarna simmar mest omkring uppe vid ytan.
Det som du nämner angående maten har jag också noterat på alla de dovii som jag har haft, de är inte speciellt matglada snarast lite tillbakadragna då de går med andra fiskar. Fast när det gäller att försvara ett revir så är det tvärtom, här är det inte snack om att blåsa upp sig och spänna ut fenor. Det är pang på direkt som gäller.
Här är lite bilder som jag har fotat under åren på mina.
http://medlem.spray.se/jinnarparen/parachromis_dovii.htm
Det finns även 2 korta video där hanen försvarar hona och yngel.
Glöm inte att sätta på ljudet och lyssna när han hugger mot algmagneten, som fisk vill man nog inte bli träffad av en sådan smäll.