citat:Reglerna är helt bizarrt strikta. Som lärare behöver man försöksdjurstillstånd för att peka på en gråsparv ute på gården och säga till sin klass "det där är en gråsparv".
Det jag hade hoppats pa var nagon form av fortydligande gallande skolan. T ex kom det ett fortydligande om att man far ta in grodyngel och studera om de slapps tillbaka (nar det galler fridlysningen) om jag inte ar helt ute och cyklar, men man far inte studera dem utan tillstand nar det galler forsoksdjursreglerna.
Att det inte ar tillatet att be sina elever att studera sin hund och anteckna vad den gor ar ju idiotiskt och det kan inte ha varit meningen heller. Sedan tror jag faktiskt att du far peka pa grasparven och saga att det dar ar en grasparv sa lange ingen antecknar :)
Det absolut enklaste ar att gora forsok pa ryggradslosa djur. Vad som gors ute pa skolorna sager inte mycket eftersom att skolor inte har informerats. Jag tror att det ar mycket vanligt att man studerar djur aven i manipilativa experiment (t ex olika forsok med sin hund).
Som sagt, skicka ett mejl eller ring djurskyddsmyndigheten. Jag skulle valdigt garna hora vad de har att saga om detta! Personligen tycker jag att fackforbund som LR och Naturvetarforbundet borde ta tag i den har fragan om inte djurskyddsmyndigheten tar det pa allvar.
Att soka tillstand ar inte hur avancerat som helst, och det skulle ju vara kul att testa nar det galler "falltstudier" t ex hur faglar beter sig i en vak nar man matar dem. For akvariefosok blir det hopplost eftersom att man maste satta upp en djurforsoksanlaggning med forestandare osv osv.