Hej Ola!
Sitter och försöker göra samma sak som du, tror jag! Alltså problemet när man överför från filmkameran till datorn är ju att filerna blir så gigantiskt stora, 4 minuter per Gb eller någonting åt det hållet. De alternativen som finns i Moviemaker är ju att redigera filmen för att korta ner den genom att klippa bort onödigt material. Kan man då korta ned den till ca en kvart så går det ju att bränna på en DVD-skiva och såklart i oförändrad kvalite (.avi-PAL).
Vill man ha in en lite längre film på skivan så måste man således komprimera. Alternativet med att göra om till .wmw filer finns men innebär att filmen får betydligt sämre kvalite, alltså inte särdeles bra om du vill visa den på TV:n. Men funkar kanske på datorn, observera att komprimeringen är förstörande, det går inte att gå tillbaka till originalkvalite. Allstå inget bra sätt att lagra filmmaterial på.
Vill föreslå en enkel lösning, tanka över till datorn, redigera, skicka tillbaka till dvbandet och använd videokameran när du spelar upp på TV:n. Man får ju plats med 60 minuter film på ett standardband i short play. Detta kräver ju dock att man har dv ingång på kameran, och att du har en utgång till Tv:n. I det här fallet används Dv-bandet som lagringsmedia.
Jag har själv inte dv in på min kamera, så hur göra? Som några föreslår så kan man använda någon komprimeringsalgoritm som ger ett hyfsat resultat. Det går faktiskt att få en DVD-film att krympa till 700 Mb och samtidigt hålla en god kvalite.
Då kan man använda DivX, eller XviD som är gratis. Men detta är en hel vetenskap och inte helt enkelt. Kolla gärna in
http://www.doom9.org/, där finns nog all info och länkar till de program som behövs.
Det är nog bästa tipset jag har, om de enkla lösningarna inte fungerar. Hoppas att det är till någon hjälp!
Hälsningar / Christoffer