citat:Flera av de nya prylarna som införs kommer att kosta pengar (serverplats) och kommer därför bara att var tillgängliga för medlemmar.
Vilka "prylar" är det som bara kommer vara tillgängliga för betalande medlemmar?
citat:Jag antar att "snyltarnqa"
är accepterat, så länge vi andra kan betala kalaset! -Mr.Fish-
Jag tror att det vore att skjuta sig i foten om man ser till att få de du kallar för "snyltarna" att känna sig ovälkomna bara för att de inte betalat in medlemsavgiften.
NCS behöver givetvis få in pengar för att kunna sköta föreningen och ciklid.se, men NCS behöver också bredd på intresset vilket gör ciklid.se till en populär sajt för bredden inom akvaristiken. Om någon inte känner för att betala för att få de extra tjänsterna så tycker jag ändå att man ska känna sig välkommen här på forumet och på ciklid.se och inte ses ned på. Givetvis vore världen underbar om alla som var intresserade av akvaristik pyntade in pengar i föreningen, det är väl iallafall ett mål för föreningen att förmå besökare till...men det får ju inte vara ett ensidigt mål. Jag tror att NCS måste bli bättre på att marknadsföra sig, vilket jag sagt länge, för att få fler betalande medlemmar. Det kan röra sig om reklam eller specifika erbjudanden för att locka...
När det gäller speciella avdelningar för betalande medlemmar så tror jag att det kan vara en bidragande morot till medlemmar här att bli fullvärdiga medlemmar i NCS. Jag ser inga fel i att ha det så, men jag tycker kanske inte att informationen är direkt lysande angående vilka delar som skall innefatta denna speciella policy.
Sedan måste jag faktiskt påpeka, och som troligen Zaphi varit inne på en del, att det har varit tid för att ställa upp för föreningen länge och väl för att få sina önskemål hörda...och även för att lägga en hjälpande hand vid behov. Att man, helt plötsligt, blir aktiv i att spruta idéer såhär i elfte timmen kan tyckas vara ironiskt även om alla tips, förslag och all hjälp troligen mottages med glädje för många av de som arbetar med föreningen.
Jag tycker också att föreningen borde vara mer öppna till att dela ut arbeten till fler personer som är villiga att ge en hjälpande hand under en viss tid. Det avlastar mycket för den lilla procent (som Zaphi menade) som gör arbetet med föreningen och sajten.
Citat från tråden "Ny sajt den 15/9" angående hänvisning till Zaphi´s inlägg:
citat:Jag har inte hängt med nu riktigt här men vad jag förstår så är det precis som om att förändringarna på ciklid.se skulle vara något nytt? Så är det inte, detta har vi pratat om hur länge som helst. Men inte bara det! Det har funnits (och finns alltid) mängder med tillfällen att både ge förslag och erbjuda sin hjälp på ciklid.se och i NCS.
Man brukar snacka om 20/80 regeln, dvs. att 20% procent av eleverna i en klass står för 80% av handuppräckandet. 20% av varorna i en livsmedelsaffär står för 80% av omsättningen etc.
I NCS är det tyvärr så att 2-3% står för 90% av jobbet.
Jag vill poängtera att Zaphi´s inlägg inte är svar på något i denna tråd utan jag tyckte bara att den var aktuell även här.
P.s. Allsvenskan är inte direkt upplyftande och om DIF vinner serien så är det nog mer seriens kvalitet som visar resultat. Bedrövligt ojämna och faktiskt ganska dåliga lag om man ser till hur svenska lag lyckas ute i Europa. Mitt Malmö FF har ju varit rena skiten och det beror på idiotvärvningar som inte passat in alls i spelsystem utan passat bra på Hasse Borg´s papper. Grymt dålig värvarkarusell då klubben haft alla möjligheter att skapa något riktigt stort (med svenska mått).