citat:
Hur ofta bör jag göda?
När den mest kräsna växten slutar bilda syrebubblor under sina blad, enligt EI.
Du har iofs ett högt akvarium så det kan bli lite svårt att avgöra det. Jag själv tycker det är svårt att gå på bubbel, men har du växter som börjar ruttna lär dom inte direkt bubbla/växa heller å andra sidan.
L. inclinatan eller E. stellatan ser ut att kämpa lite med makronivåerna (NPK och CO2). Alldeles för kompakt och har lite halvkass längd på bladen.
Riccian bubblar inte vilket är ett ganska säker tecken på för lite CO2 (eller så har du tagit bilden tidigt på morgonen), dessutom suger den enormt mycket CO2 - vilket leder oss in till den vanliga tråkiga frågan:
citat:
CO2: Håller stadigt 6.7 med tub & pH-controller.
Varför har du lagt dig just på 6.7?
citat:
Det känns som om ni kommer säga att jag ska testa att sakta prova mig fram med mer gödning, men ingen som vågar sig på en kvalificerad gissning utifrån dessa förutsättningar?
Estimative index utgår ganska hårt från bubbel från växterna. Har man inte bubbel - skruva upp CO2. Bubblar det inte, skruva upp mer tills fiskarna står vid ytan. Bubblar det inte ändå skruva ner pyttelite och häv ner en fulldospuls. Watch the Champange.
Således CO2, CO2, CO2 och sedan en fulldospuls.
pH-controllers är bara ett enda stort labilt pH-test som man inte ska lita på. Ta t ex lite akvarievatten i en kopp och bubbla ner med sugrör i 5 min. Mät med proben, där har du det pH du ska ställa in för att få en hyffsad CO2-nivå. Oavsett kalibrering eller KH. Smutt =)