Tony
Biltema har glasfibermatta, polyester och topcoat för en billig slant. Om deras kemikalier är mer eller mindre giftiga än andra vet jag däremot inte. Hur som helst, skall du använda polyester inomhus (i garaget) bör du räkna med att du känner dig en aning virrig av doften några dagar efter användandet. Lukten sprider sig genom allt verkar det som.
anli
Med ett gäng feta snubbar kanske man kan baxa ut träbygget (utan ruta) och roa omgivningen med dofter istället :D
Ola-Svensson
I boken "Det levande akvariet" finns det beskrivet hur man gor. Dar star det inget om plastning, bara skruv och lim i fogarna samt farg inuti. Det star att akvariet kan vara 2 meter djupt. Fast jag hade kort glasfiber och batplast.
anli
Hm.. en del fodrar ju träkaret med glas av tunnare modell som tätskikt. Undrar hur långt ner man törs gå ner i tjocklek på glaset?
Sen slog mig tanken... kan man inte fodra karet med metallplåt av nåt slag och silikon som tätning i skarvarna, aluminum eller rostfritt? Vad är nackdelen?
sundelin
Om du kollar närmsta "skeppshandel" kommer du att upptäcka att plast hyffsat är billigt!! Inte alls svårt att jobba med heller, problemet är lukten/ångorna men bara man kör med mask är det inga problem heller. Kan inte tänka mig att man kan misslyckas med plastning om man inte har tummen precis mitt i handen!! Man behöver nog inte tjockt lager heller man vill ju bara ha det tätt.
kanske kan hitta nått tips här
http://www.epotex.se/page?show=sitemap
Mattias-Nilsson
www.epotex.se här finns en speciell akvarielack, två komp epxoi som borde funka utmärkt, men om det är så värst billigt vet jag inte direkt.....
anli
Man måste väl dona med glasfiber först?
Undrar varför ingen har kört med aluminumplåt som tätskikt... vad är haken? Tycker det borde vara ursmidigt?
Tony
Inte för att jag är säker, men aluminium är väl både dyrt och det ärjar väl med tiden om det sitter under vatten konstant kanske?
Wilhelm
Om konstruktionsplyfan inte bågnar dvs är en tjock skiva. så räcker det med 5mm glas. Jag skulle ta 1 meters längder och med en 0,5cm siliconsträng emellan rutorna. Plyfan skulle jag måla med 2 komponents båtlack eller den där akvarielacken. om det nu fastnar på plyfan.
Annars så kan man kanske enklast använda en dammduk som beskrivs i den där länken. Det borde ju vara smidigast, billigast och minst arbete. Glasfiber är alldeles för bökigt.
Ola-Svensson
Men ar inte marinplywood vattentat? Borde det inte racka med glasfiber i hornen och sedan mala med plastfarg och sedan lacka? Som sagt, i boken jag hanvisade till sa var det bara skruv lim och farg.
Jag kanner till en som bockade och svetsade en jattetank.
anli
5 mm glas... det blir ju billigt! å fett med silikon
Skall man ha glaset direkt mot plyfan... då måsta man vara minitiöst nogrann antar jag... inget skräp där i mellan!
Håller med om att dammduken är frestande... gäller att få till skarven mot rutan bara.
TroffeMicke
Bygga stor tank i plywood
Tjenare Anli.
Jag har en granne/god vän som är expert på att bygga i plast.
Hans företag bygger bla. tävlingsbåtar .
Om du kontaktar mig så får du tel.nr till Johan som han heter så kanske han kan hjälpa dig med vad du behöver veta.
Det killen inte vet om plaster är inte värt att veta.
Tajga
Jag är absolut ingen expert, men jag har också hört att det finns plywood med någon slags (svart) plastbeläggning som är vattentät. Misstänker att det är det som Ola kallar marinplywood. Det borde ju vara det absolut enklaste, då krävs det väl bara rejäla reglar på baksidan (alternativt svetsad stålram) och silikon i skarvarna på insidan?
anli
Silikon fäster dåligt på marinplyfa har jag läst. För mindre tankar kanske, men inte så lämpligt för den här sizen... då behövs rejäla tätningsskikt!
wofflan
Skulle det inte funka bygga karet i plyfa och sedan putsa insidan med betong, borde ju räcka med ½ till 1 cm för att hålla det tätt. Då blir det inte så tungt som att gjuta hela karet.
imported
Bygga stor tank i plywood
Jag håller på och bygger 3 st akvarium, 600 l, 300 l och 150 l, av vattenfast plyfa som jag armerat invändigt med glasfiberväv och polyesterplast. Detta funkar utmärkt, jag gjorde ett 10 tal sådana akvarium för ett antal år sedan.
Polyester och glasfiber finns hos företag som jobbar med båtar.
RobbanG
Jag arbetar inom byggbranschen, har inga praktisk erfarenhet, men hör kolleger om fuktproblematiken som vållas av fuktighet från mark och luft dagligen. Av den anledningen tycker jag inte man ska satsa på plyfaskivor med mycket tunt vattenavisande ytskikt (marinplyfa) eller dylikt. I ett akvarium utsätter man ju som sagt materialen för vatten under lång tid vilket inte kan jämföras med fukt. Betong är inte heller tätt och suger åt sig vatten. Med tiden kommer förmodligen betongen leda ut fukt/vatten från akvariet in i plyfan och kanske ut i rummet.
Ska man bygga ett akvarium i plyfa bör man nog använda sig av ett rejält tätskikt som glas, någon typ av plast/gelcat eller liknade som verkligen håller för vatten och inte bara står emot lite fukt.
sundelin
anliMan måste väl dona med glasfiber först?
Smeta på ett lager, lägg dit väven o smeta mera sen upprepar man tills man är nöjd, lätt som en plätt!!
H2O
Håller med sundelin, svårare än så är det inte att plasta.
Dock så bör man ta lite lagom härdare innan man lärt sig arbetsgången. Inte kul att stå och försöka kladda ut plast som har knäckkoncistens.
Plastningen är absolut inget att oroa sig för det är väldigt enkelt och blir riktigt bra.
MickeA
Dom erfarenheter jag har av att bygga stora akvarier är kanske inte alltför jättestora, men ett har jag i alla fall fått ihop och jag har ju redan frågat i stort sett varenda frågas som du ställer dig. :)
Glöm det där med plåt. Möjligen funkar det med aluminiumplåt, den är inte så otroligt dyr som syrafast plåt och rostar ju inte heller, dessutom fäster silikon på den, men hur snyggt blir det att klä baksidan i sånt? Även om du målar den så lär det se sterilt ut. Fast det beror ju på om du tänker klistra en bakgrund utanpå sen.
Jag tror nog att glasfiber är det bästa alternativet. Jag gjorde ju några klåpiga försök med glasfiberväv/båtplast när jag försökte bygga min tidigaversion av filtertunna och det är inte alls svårt att hålla på med, dock härdar det ganska snabbt och man ska nog öva lite innan man får in vanan. Men på fyra meter så kommer du nog att hinna få den övning du behöver. :)
Marinplywood är också förskräckligt dyrt. Dessutom så är all plywood som finns i handeln idag vattensäker (enligt dom där jag köpte min). Alltså den är inte vattentät, men det gör inget om den blir blöt.