Frågar man naturfotografer så skulle nästan alla svara att glimten ger liv och att den är ett måste inom djurfoto. Jag har en otroligt bra bok som heter "The Art of Bird Photography" skriven av en fågelfotografsnubbe som heter Arthur Morris där han tar upp detta.
Den boken är för övrigt av av de bästa fotoböcker jag läst, om inte den bästa, och är inte bara bra för fågelfotografer utan även fotografer generellt. Och när jag tänker efter måste den vara helt suverän för fiskfotografer med.
Han tar upp alla gunder, komposition och en av de svåraste, men viktigaste sakerna inom fotografi, nämligen att lära sig kompensera för motljus och olika gråskalor (då kameror endast tänker i mellangrått. Den tar även upp saker som utrustning, hur man skall välja utrustning etc, på ett mycket realistiskt sätt.
Den finns här om någon är sugen:
http://www.amazon.com/gp/product/0817435425/002-1038418-8765626?v=glance&n=283155&n=507846&s=books&v=glance
Han är enormt duktig och lite av min idol inom fågelfoto, då jag själv sysslar med det. Bilderna han tar är otroliga. Han har en sajt med:
www.birdsasart.com