Micke_720
Bladen på "Bunken" får även hål i sig så de vissnar mitt på.
Tycker inte direkt att de blivit ljusare snarare mörkare.
Innan javaormbunkar blir svarta brukar dom ofta påvisa någon form av missfärgningar, och dessa kan man tyda hur dom ser ut (om t ex gulfärgning (kloros) kommer utifrån bladkanterna och breder sig innåt på enbart gamla blad => Magnesiumbrist). Det är inget idiotsäkert sätt eftersom vissa brister kan uppkomma pga stark begränsning av något annat näringsämne. Magnesiumbrist kan t ex se ut som järnbrist.
Aaaanyway så är det intressant vad som händer med blad som börjar bli fula och vilken typ av blad (gamla, nya) som blir fula först.
Om jag skall tillsätta Karbonat, Calcium och Magnesium har du något tips på ett bra "gödningsmedel" som innehåller dessa ämnen?
Kranvatten.
Många kranvatten i Sverige innehåller nära nog perfekta nivåer av dessa ämnen. Du kan försöka skaffa en vattenrapport från ditt vattenverk så ser du ungefär var du ligger.
Haha, en växt som är agnostiker, det var något nytt för mig =)
Hehe hrm.. Det är kanske lite fel att säga pH-agnostiker om växten inte påverkas nämnvärt av pH:t eftersom gnosticism har med tro att göra. Men men. Det jag menade var att pH-värdet inte har någon större inverkan på växten.
Har man mycket CO2 i vattnet är visserligen pH:t ofta lågt, men det är inte pga det låga pH:t som växten växer bättre utan det faktum att det finns CO2/kolsyra i vattnet.